פסיכואקטואליה
- 51 -
תקציר
זרעי שיקום פרט ומשפחה אחרי מחלה, נזרעים עוד בשלב
הטיפול במחלה. המאמר מתאר את סיועם של המחבר ואשתו
לאביו ולאמו שחלו במחלת סרטן חשוכת מרפא. הפעולות
השפיעו על תהליך השיקום שלו ושל משפחתו אחרי מות הוריו.
על פי מקורות יהודיים, ניתן לתאר את מעגל חיי העם היהודי,
כמטאפורה למעגל חיי אדם ומערכת. למשל, כאשר אדם
חולה, הוא יוצא ל”גלות” מ”חורבן” בריאותו. במהלך גלות זו
הוא מחפש “נחמה” באמצעות טיפול במחלה ותקווה ל”גאולת”
השיקום. מחקרים מראים ש”נחמה” כוללת גם התייחסות
לארבע הדאגות הקיומיות על פי האקסיסטנציאליזם: מוות,
בדידות, חוסר משמעות וחירות. חולים מאבדים: ביטחון בחיים,
מעגלי שייכות, משמעות וחופש. בתיאור הטיפול בהורים, מצביע
המאמר על זרעי תהליך השיקום שהם ההתייחסות לדאגות
הקיומיות. מתפיסת ילדי המחבר את האירועים, במבט לאחור
אחרי חמש עשרה שנים, נגזרו ארבע תובנות קיומיות המסייעות
לשיקום: (א) נוכחות המוות המאיים מאפשרת לגלות ערך בחיים.
(ב) סעד וחמלה מחזקים תחושת שייכות. (ג) משמעות החיים
נמצאת בעיסוק במה שההווה מציע לנו. (ד) חמלה וסעד מגלים
לנו שחירות קשורה באחריות.
מבוא
זרעי תהליך שיקום פרט ומשפחה אחרי מחלה נזרעים עוד
בשלב ההתמודדות עם המחלה. המאמר מתאר טיפול במחלת
הסרטן חשוכת המרפא של אמי ואבי. נראה כיצד המהלכים
שבהם נקטה משפחתנו בתקופות הללו, השפיעו על תהליך
השיקום שלנו אחרי מותם.
בחלק הראשון של המאמר נכיר את הדרך שבה היהדות
מתארת את מעגל חיי העם היהודי כמטאפורה לכל מעגל חיי
אדם ומערכת. נגלה שבחיים ישנן תקופות “חורבן” שבהן פרט,
משפחה, קהילה ואפילו עם, יוצאים ל”גלות”. “חורבן” יכול להיות
מחלה, גירושין, פשיטת רגל, הגירה ועוד. במהלך חיי ה”גלות”,
ישנה “נחמה” שמתבטאת בטיפול בתוצאות ה”חורבן”, וישנה
תקווה לזכות ב”גאולה”. תוך כדי ההתמודדות, נזרעים זרעי
השיקום שיבוא במהלך ה”גאולה”.
בחלק השני נכיר את ארבע הדאגות האקסיסטנציאליות: חיים
לנוכח המוות, בדידות, חוסר משמעות וחשש מאובדן החירות.
דאגות אלו בזמן “חורבן”, הופכות לאובדנים: אובדן ביטחון בחיים,
אובדן מעגלי שייכות, אובדן משמעות ואובדן חירות. הספרות
הרפואית מעודדת מטפלים לתת מענה לחולים המבטאים
דאגות אקסיסטנציאליות אלו.
בחלק השלישי יתואר הסיוע לאמי ולאבי שחלו במחלת סרטן חשוכת
מרפא. בתיאור אצביע על זרעי תהליך השיקום של משפחתנו.
בחלק הרביעי יובאו תפיסת ילדנו את האירועים, במבט לאחור,
אחרי חמש עשרה שנה.
בחלק החמישי יובאו ארבע תובנות אקסיסטנציאליות שנגזרו
מתפיסות הילדים ומן החומר המחקרי. תובנות אלו הן חלק מזרעי
שיקום מוצלח שנזרעים במהלך הטיפול בחולים קשים, בין אם הם
מחלימים ובין אם נפטרים.
1
חורבן, גלות, נחמה וגאולה
מחלה היא תקופה של “חורבן”. החולה והמשפחה יוצאים ל”גלות”
מהחיים הבריאים. ב”גלות”, אנו יכולים לזכות ב”נחמה” באמצעות
טיפול מסור בחולה ותקווה לזכות ב”גאולה”, כלומר לשוב לבריאות.
תוך כדי הטיפול, נזרעים זרעי השיקום שיבוא במהלך ה”גאולה”.
במקומות שונים בתנ”ך אנו קוראים (בעיבוד שלי) על ארבעת שלבי
התהליך שתוארו.
בדברים כ”ח אומר משה רבינו: ובאו עליך כל הקללות
חורבן.
האלה. ישלח אלוהים בך את המארה ואת המהומה בכל משלח ידך.
יכה אותך ה’ בשחפת, בקדחת, בדלקת, בשיגעון ובעיוורון ובתימהון
לבב. לא תוכל להירפא מכף רגלך ועד קדקודך.
. בדברים כ”ח אומר משה רבינו: יוליך ה’ אותך אל מחוזות אשר
גלות
לא ידעת. בפי כול היית למסכן, ירחמו וינודו לך. והיו חייך תלויים לך
ד לבבך ממראה
ַ
ח
ַ
מנגד. ופחדת לילה ויומם ולא תאמין בחייך. וּפ
עיניך אשר תראה.
בדברים ל’ אומר משה רבינו: ושב ה’ אלוהיך את שובך
נחמה.
. לא ישכח לעולם את בריתו איתך. ובישעיהו מ’ אומר הנביא:
ָ
ך
ְ
מ
ַ
ח
ִ
ר
ְ
ו
נחמו נחמו עמי יאמר אלוהים. קול קורא במדבר פנו דרך לה’.
בדברים ל’ אומר משה רבינו: והביאך ה’ אל הארץ
גאולה.
המובטחת. והיטיב ה’ את לבבך לאהבה. ובישעיהו נ”ד אומר הנביא:
אמר אלוהים, ברגע קטן עזבתיך וברחמים גדולים אקבצך. ובחסד
וביחזקאל י”א אומר הנביא: אמרו אלוהים, ואספתי
.
ְ
יך
ּ ִ
ת
ְ
מ
ַ
ח
ִ
ר
עולם
אתכם מן הארצות ונתתי לכם את אדמת ישראל. ונתתי לכם לב
אחר ורוח חדשה.
מיטיב לתאר זאת רבי יהודה הלוי (הלוי, תשל”ג) בספרו “הכוזרי”,
חכמה נסתרת בהשאירו
ַ
לוֹה
ֱ
שממנו נלקח גם שם מאמר זה: “יש לא
אותנו בגלות. מעין החכמה הצפונה בגרגר הזרע. גרגיר זה נופל
לאדמה ושם הוא משתנה ונעשה לכאורה עפר, מים וטיט [...] לאחר
זמן יתברר כי גרגיר זה הוא אשר ישנה את העפר, המים והטיט, עד
שיהיה מטבעו הוא. והוא אשר יעבירם דרגה דרגה [...] עד אשר
אשר ממנו בא
י
ִ
ר
ּ ְ
פ
ּ ַ
כ
יזדכך הגרעין [...] ואז יהיה לעץ נושא פרי,
הזרע ההוא.”
זרעי שיקום החולה ומשפחתו -
נזרעים במהלך הטיפול בדאגות הקיומיות בזמן המחלה
יששכר עשת*
ובאתר “לרפא את יצירי כפיך”.
[email protected].CBT
*יששכר עשת הוא פסיכולוג קליני רפואי, מדריך בטיפול משפחתי ו-
.
CBT
לבניית תהליך זה הייתה שותפה מרב אושר, עו”ס קלינית, מטפלת משפחתית ומטפלת
1