ינואר 5102
- 48 -
ההתערבויות תתבצענה על ידי אנשי הצוות הרלוונטיים, מטפלים (פסיכולוגים, מטפלים בהבעה) מטפלים פארא-רפואיים, עו”ס, יועצות ומחנכות.
2
עבודה עם הורים
הרכבת קבוצת הורים - במסגרת קבוצה כזו ניתן להעלות
•
את עצם הסוגיה של טיפוח חוויית האוטונומיה וקידום איכות
החיים של ילדם, לבצע מהלך פסיכו-חינוכי לקידום הידע על
התפתחות הילד עם הצרכים המיוחדים ועל האתגרים שלפניו,
לייצר עבור ההורים מרחב בטוח להעלות תכנים מן היומיום
ולעבד את חוויותיהם הסובייקטיביות, להקנות להם כלים
יישומיים להתמודדות יעילה יותר עם אתגרי היומיום ולאפשר
להם ליהנות מחוויית סולידריות בין-הורית ולהרוויח מן השיתוף
בחוויות הללו.
סדרת הרצאות - העברת סדרת הרצאות בנושא דנן. במסגרת
•
הרצאות אלה ניתן להקנות להורים ידע בנושא הרלוונטי ואף
לעודדם לקחת חלק בקבוצה בעתיד.
הדרכת הורים - אפשרות נוספת היא מתן הדרכה להורים
•
ספציפיים. יש לבחור תלמיד, אשר נראה כמועמד מתאים
לעבודה ממין זה, ואשר הוריו עשויים לשתף פעולה בנדון.
במסגרת ההדרכה הפרטנית ניתן יהיה לפעול למען קידום
הבנת ההורים את צורכי הילד ולהקנות להם כלים לפיתוח
תפקודו.
שיחות מזדמנות עם הורים - ניתן להכשיר את הצוות החינוכי
•
בקידום הדיאלוג עם ההורים סביב נושאים של עצמאות
ואוטונומיה. מטפלים פארא-רפואיים עשויים להיות דמויות
חשובות בשיחות כאלה.
עבודה עם התלמיד
טיפול פרטני - אם ברצוננו לקדם את רמת תפקודו של
•
תלמיד מסוים, חשוב ביותר לעבוד ישירות עמו. מתן טיפול בעל
אוריינטציה שיקומית הנו כלי מתאים לכך. במסגרת הטיפול
יכול התלמיד להעלות תכנים הנוגעים לסוגיות דנן, והמטפל
יכול לפעול לטיפוח תפקודו. חשוב ביותר שבמקביל לטיפול
יעברו ההורים הדרכה.
קבוצה טיפולית לתלמידים - טיפול פרטני מאפשר עבודה
•
מעמיקה בנושא, אולם החיסרון הוא כי בכל פעם אנו נפעל
ברמת התלמיד הבודד. לכן, החלופה היא עבודה ברמת
הקבוצה. ניתן לבנות קבוצה (ברמת כיתה או שכבת גיל)
שבמסגרתה המנחים יפעלו בשיתוף עם חברי הקבוצה לעיבוד
הנושא. רצוי לפעול בכיתות שבהן התלמידים בגיל ההתבגרות,
מאחר שקבוצת השווים בתקופה התפתחותית זו מהווה מודל
ומקור כוח חיוני.
שיעורי כישורי חיים - גם כאן מדובר בבניית קבוצה. בשונה
•
מן הקבוצה הטיפולית, השמה דגש על עבודה במרחב הרגשי
במקביל למהלכים פרגמטיים, בשיעורי כישורי חיים האוריינטציה
מעשית יותר.
תלמידים מן השכבות הגבוהות חונכים צעירים - מהלך נוסף
•
שניתן להוציא לפועל הוא הכשרת תלמידים מן השכבות
הגבוהות, למשל בנושא סנגור עצמי, על מנת שאלה יעבירו את
הידע לתלמידים צעירים. כך נעצים עוד את התלמיד הבוגר,
ובמקביל הצעיר יזכה לתמיכה מצד הדומה לו ולידע מעשיר.
עבודה ברמת הצוות
הרצאות לצוות - העובדים במערך החינוך המיוחד רכשו לאורך
•
השנים ידע רב לגבי תהליכי העבודה מול התלמיד עם הצרכים
המיוחדים ומיישמים ידע זה ביומיום באופן מקצועי ומיומן. יחד
עם זאת, תמיד נדרש ידע נוסף למען ייעול תהליכי העבודה.
במסגרת סדרת הרצאות ניתן יהיה להתייחס למושגים מרכזיים
שצוינו קודם ולהקנות כלים לקידום נוסף של תפקודו של הילד.
הדרכת אנשי צוות באופן פרטני - סוגיית החתירה לעצמאות
•
היא חלק בלתי נפרד מהאג’נדה החינוכית בבית ספרנו, היא
חלק בלתי נפרד מכל שיח מקצועי, ולכן חשוב לנצל פגישות
בין אנשי צוות - אקראיות או מתוכננות - לקידום החשיבה
ההתפתחותית-שיקומית הנדונה.
על מנת להגביר את הסיכוי כי תלמיד הלומד בחינוך המיוחד
ילד
צוות
הורה
טיפוח אוטונומיה
ומסוגלות עצמית
סדנא הרצאות שיחות
קבוצתית
קבוצת הרצאות שיחות
הורים
התערבות הדרכה
בכיתה
טיפול
קבוצתי
טיפול
פרטני
2
תרשים 1. מודל תוכנית ההתערבות על פי צירי פעולה
1. התערבות ברמת התלמיד. 2. התערבות ברמת המשפחה. 3. התערבות ברמת הצוות החינוכי.
חלוקה ראשונה:
א. טיפול פרטני. ב. טיפול קבוצתי. ג. התערבות בכיתה. - לכל אלה יוקדם אבחון.
ברמת התלמיד:
א. הדרכת הורים. ב. טיפול קבוצתי. ג. הרצאות. ד. שיחות עם ההורים להטמעת מושגי מפתח, למשל, בפגישה
ברמת ההורים:
לקראת ועדת השמה או תל”א (תוכניות לימודים אישיות).
א. סדנא קבוצתית. ב. הרצאות. ג. שיחות להטמעת מושגים בכל שיח עם הצוות, למשל, בפגישה בגין קושי תפקודי
ברמת הצוות:
אצל התלמיד או לקראת תל”א.