Table of Contents Table of Contents
Next Page  18 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 18 / 68 Previous Page
Page Background

2017

ינואר

התמודדות וטיפול בבעלי הפרעות קשב

וריכוז הסובלים מדחיינות

אלה ארנון ושרית ארנון-לרנר

18

אלה ארנון היא פסיכותרפיסטית אישית, זוגית ומשפחתית, בעלת קליניקה פרטית לטיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים הסובלים מדחיינות

[email protected] ו

מהפרעות קשב וריכוז.

שרית ארנון-לרנר היא פסיכולוגית תעסוקתית מומחית בייעוץ לימודי תעסוקתי, בעלת מכון פרטי. פסיכולוגית ראשית במכון הייעוץ

[email protected] '

עתיד' באוניברסיטת אריאל, ומרצה במכללת נתניה.

תודה למיתר משה, סטודנטית לתואר שני בפסיכולוגיה תעסוקתית מהמכללה האקדמית תל אביב יפו ופרקטיקנית במכון הייעוץ של

שרית ארנון-לרנר, על הסיוע באיסוף הביבליוגרפיה.

"לעולם אל תדחה למחר את מה שתוכל לעשות

מחרתיים".

- מארק טוויין

דחיינות

דחיינות היא תופעה רווחת באוכלוסייה הכללית. במחקר

אחוזים מתלמידי

90-85

מטא-אנליזה בנושא נמצא כי

אחוזים העריכו את עצמם

75 ,

קולג' מתנהגים כך לפעמים

אחוזים העריכו את עצמם "דחיינים

50

כדחיינים וכמעט

כרוניים" באופן בעייתי. מרבית האנשים מגדירים את

התופעה כרעה, מזיקה וטיפשית, והיו רוצים להפחיתה

.)

Steel

, 2007(

דחיינות היא הנטייה לדחות כוונה לביצוע או ביצוע של

מטלה חשובה ברמה שגורמת לאי נוחות או חוסר תפקוד.

תופעה זו עשויה להשפיע על הישגיות, יכולת למידה,

חוללות עצמית אקדמית ואיכות חיים. מהתחום הנוירולוגי

עולה כי דחיינות מושפעת מפונקציות ניהוליות הקשורות

Rabin,

בכוונה, תכנון, ארגון, שליטה עצמית וזיכרון עבודה (

.)

Fogel & Nutter-Upham

, 2011

אחת ההגדרות של דחיינות היא כישלון באחת

מפונקציות הניהול העצמי. היכולת לניהול עצמי

מוגדרת כיכולת לשלוט במחשבות, רגשות, דחפים

וביצוע משימות בהתאם לסטנדרטים נדרשים. אדם

המאופיין בדחיינות יעדיף, למשל, לבצע מטלות שיניבו

רווח מיידי וקטן יותר מאשר מטלות ארוכות טווח עם

,

Temporal Motivation Theory

רווח גדול יותר. לפי

דחיינות היא תוצאה של מאפייני מטלה מסוימים אשר

מזמנים זאת בשילוב עם תכונות אישיות שמקדמות

את ההתנהגות. מטלות שמעוררות את הרצון לדחיינות

הן בדרך כלל מטלות קשות לביצוע, מסובכות, שהאדם

אינו מאמין שיוכל לבצע אותן בקלות, ועל כן יעדיף

להתעסק במטלות אחרות שייתנו פידבק חיובי לדימוי

העצמי. ישנן גם מטלות שהאדם אינו רואה קשר בינן

לבין המטרות הנוכחיות שלו בחיים, או שהן משעממות

אותו. בנוסף לכך, מאפיינים אישיותיים שעשויים לקדם

דחיינות הם פרפקציוניזם, חוסר ארגון, הישגיות נמוכה,

Howell &

דימוי עצמי שלילי, חרדה וביקורת עצמית (

.)

Watson

, 2007

,

Schouwenburg,

2004

)

Schouwenburg

על פי

), דחיינות היא

Howell & Watson

, 2007 :

מצוטט אצל

חלק ממכלול תכונות של שליטה עצמית, וקשורה גם

לאימפולסיביות, חוסר עקביות, חוסר משמעת עצמית,

יכולת נמוכה לניהול זמן וחוסר יכולת לעבוד באופן שיטתי

ומאורגן. נמצא כי דחיינות קשורה ביחס הפוך לתת הממד

ובקשר

Big five

"סדר וארגון" מתוך גורם המצפוניות ב-

ישיר לשימוש נמוך באסטרטגיות חשיבה ומטא-קוגניציה

.)

Howell & Watson

, 2007(

סטודנטים

456

מחקר שבחן דחיינות בלימודים אצל

הראה שחוללות עצמית לשליטה עצמית (המידה בה

הפרט מאמין שיוכל לשלוט על פעולותיו) מהווה מנבא

חזק לדחיינות. בהמשך למחקר זה נבדקו תכונות לימודיות

ומוטיבציות אצל הסטודנטים שנמצאו כ"דחיינים ביותר"

ואלו היו בעלי ציוני ממוצע תואר נמוכים יותר וחוללות

Klassen, Krawchuk

עצמית לשליטה עצמית נמוכה יותר (

.)

& Rajani, 2008b

לדחיינות עלולות אפוא להיות השפעות שליליות על

הישגים אקדמיים ועל שביעות הרצון הכללית של האדם.

פעמים רבות דחיינות נתפסת כחוסר מוטיבציה מאחר

שהביטוי ההתנהגותי שלה הוא הנטייה לדחות את