2017
ינואר
לחוגים ולגורמי טיפול, לעמוד בקשר עם מערכת החינוך
ולעזור לו בלימודים. האחים מרגישים עצמם מקופחים,
או מרגישים קורבן של ההתנהגות הבעייתית של אחיהם,
ולהורים. תגובות
ADHD
ועלולים לנטור טינה לילד עם
האחים עשויות להיות תוקפניות גם בבית כלפי ההורים
וכלפי האח, וגם מחוץ לבית, תגובות שפורקות את המתח
שנצבר, או תגובות מרצות בכוונה לזכות בתשומת הלב
החסרה. האחים עלולים לחוש כעס על ההורים שעסוקים
באחיהם או מסנגרים עליו, דבר שעלול לפגוע בהתקשרות
שלהם להורים. לעתים הם עלולים לחוות חסר במשאבים
הוריים, ולסבול מחסך רגשי.
כטרוריסט, שמנסה להשיג
ADHD
התפתחות ילד עם
.2
. הטרור עשוי להיות גם ביטוי לקנאת
שליטה וכוח דרך הטרור
הילד הלקוי באחיו המתפקדים שמהווים מראה לקשייו,
והוא פוגע בהם כדי להרוס את המראה המכאיבה. כתוצאה
מכך האחים פוחדים ממנו, מוותרים לו או מתרחקים ממנו
.)2013 ,
(פלוטניק
ADHD
: אחים עלולים לנסות להסתיר את האח עם
. בושה
3
מכיוון שהם מתביישים בהתנהגותו, בהערות אנשים כלפיו,
ובאי הנעימויות שהוא עלול לגרום. לעתים זרים מפנים כלפי
אח או אחות גדולים ביקורת על התנהגות אחיהם.
כדי לא להתמודד עם התנהגותו
. התרחקות מהבית
4
וכדי לא לחוות כעס כלפי ההורים. האחים מעדיפים
לפעמים להיות אצל סבים, חברים, או בכל מקום שבו אינם
מתמודדים עם התנהגות אחיהם, ואולי גם עם תגובות
ההורים.
מכעס ושנאה
עשויות לנוע
ADHD
תגובות כלפי האח עם
.5
הם עשויים לראות בהתנהגותו התנהגות
ועד רחמים.
מתריסה, דווקאית, מכוונת או מניפולטיבית, ולא להבין את
הקשיים האובייקטיביים. אחים עלולים להגיב בתוקפנות
ודחייה כלפי התנהגות תזזיתית, מרעישה, מלכלכת,
מתפרצת ואימפולסיבית. הם עלולים לחוות תסכול מקושי
לנהל דיאלוג עם אחיהם, קושי שלו לשמור על תור ועל חוקי
משחק, קושי להתמיד בפעילות משותפת, התעלמות
ממסרים שמועברים אליו, התפרצויות והצקות. בעיקר
,
ADHD
קשה לאחים שנדרשים שוב ושוב לוותר לאח עם
או מואשמים ונענשים תדיר על ידי ההורים.
לקחת
אחיות גדולות (יותר מאחים) עשויות לנסות
.6
. הן עושות זאת (לא
ADHD
ולטפל באח עם
תפקיד הורי
תמיד בהצלחה) כדי לרצות את ההורים ולקבל משוב חיובי
על עזרתן, או מדאגה למשפחה, כדי למנוע סבל מההורים.
דרכים מוצעות להורים להתמודד
עם קושי ביחסי אחים שאחד מהם
ADHD
מאובחן עם
כדי שהילד
. חלוקת משאבים לאחר שיקול דעת זהיר
1
שזקוק ליותר אנרגיה וזמן הורי לא יקבל את עיקר משאבי
המשפחה. שיקול הדעת צריך להיעשות מחדש כל תקופה,
כדי לא להיכנס למצב קבוע של הקצאת משאבים מרובים
ללא תכנון לילד אחד. הפניית משאבים רבים מאוד לילד
אחד עלולה להעצים את שנאת האחים כלפיו, ומה שנראה
כזכות ייהפך להפסד. כדי לחלק משאבים באופן סביר
אפשר להיעזר במשפחה מורחבת (סבים, דודים), וכן
בעזרת הקהילה.
לאחים על פי הגיל לגבי מה קורה לילד עם
. מתן הסבר
2
בעניין הקושי בשליטה, הגורם לתנועתיות יתר,
ADHD
ה-
לקושי להקשיב, לתגובות לא סימטריות, לקושי לפענח
מסרים. חשוב לא לשמור את הנתון המשפחתי בסוד
או כבעיה שלא מדברים עליה. ההסבר תלוי כמובן בגיל
ובמידת ההבנה של הילדים שלהם מסבירים. לעתים יש
מקום לקחת לרופא ילדים, לרופא נוירולוג, למטפל בילד,
כדי להסביר את מאפייני הקושי. ההסבר לא נועד להצדיק
, אלא כדי שהאחים
ADHD
כל התנהגות קשה של הילד עם
ירגישו שותפים, ויקבלו הסבר על הסיבות לקשיים.
. יש
ADHD
של הילד עם
. הימנעות מהצדקה אוטומטית
3
מקום לתיווך שאינו סנגוריה קבועה על הילד עם הקושי
והאשמת אחיו. וגם ההפך נכון. אין להאשים תמיד את הילד
ולהפכו לשק חבטות משפחתי. אין להאשים
ADHD
עם
כגורם לכך שאחיו "מחקים" אותו, ולכן הוא
ADHD
ילד עם
אשם בהתנהגותם הבעייתית. האחים זקוקים לתיווך רב
יותר מאשר במשפחה ללא קושי, אך תיווך קבוע אינו תורם
16