פסיכואקטואליה
15
), אך הם
Branje et al., 2004
לבריאות הנפשית של האחים (
יכולים להיות גם גורם עוין, מתחרה, מושא לקנאה ולהשלכת
רגשות שליליים עליהם, ויכולה להיות אף התעללות. אחים
יכולים להיות קרובים, תלויים (שניהם זה בזה או רק אחד
באחר), מרוחקים, אדישים או עוינים. היחסים אינם בהכרח
סימטריים, אחד יכול להרגיש קשור ואוהב, והשני עלול
לחוות את הקשר כמגביל, תובעני תחרותי מאוד או מאיים.
קשרים בין אחים הם דינמיים ועשויים להשתנות במהלך
הילדות מקרבה לריחוק, מתמיכה לעוינות, ולהפך.
ההורים עשויים להתייחס לכל אחד מילדיהם כאל טוב או
רע, מועדף ודחוי. יש מי שהיחס אליו חם ותומך ומי שהיחס
כלפיו ביקורתי ומאיים. במקרים רבים, ייתכן פער בין ההורים
בהעדפותיהם אחד או יותר מהילדים על פני אחר או אחרים.
ADHD
יחסי אחים בכלל, ויחסי אחים שאחד מהם עם
) הוזנח
sibling
. נושא האחאות (
בפרט, לא נחקרו הרבה
בפסיכולוגיית המעמקים. פרויד ויונג כמעט לא עסקו
בנושא, אלא הדגישו את הקשר של הורה, בעיקר אם, עם
הילד. אדלר כן עוסק ביחסי אחים, בעיקר מההיבט של
מקום הילד בשורת האחים: בכור, אמצעי או צעיר. אולם
בקליניקה חווים מטפלים עד כמה יחסי אחים משמעותי
.)2016 ,
למטופלים גם בילדות וגם בבגרות (אברמוביץ
למרות השיתוף הגנטי והחיים עם אותם הורים יש הבדל
גדול במאפייני המשפחה בה גדל כל אחד מהאחים: ניסיון
הורי שונה, רמת פניות ההורים לכל ילד שונה כתוצאה
ממקום הילדים, פער הגילים ביניהם, מגדרם ומקום
)
Sulloway, 1996
ההורים במעגל החיים. פרנק סאלוויי (
סבור שאחים עושים מאמץ להיות שונים זה מזה כדי למתן
את התחרות על אותם שדות תפקוד ועל לבם של אותם
הורים ובני משפחה מורחבת.
גם המאפיינים של כל אחד מהאחים עשוי להיות שונה: פער
במזג, בכישורים מולדים, בנתוני אישיות וכמובן מאפיינים
.
ADHD
ייחודיים כמו מחלה או נתונים גנטיים כמו
מחקרים בנושא יחסי אחים כשאחד מהם מאובחן כ-
ADHD
סיכוי גדול יותר ליחסים בעייתיים
ADHD
לילדים עם
עם הוריהם, עם חברים ועם אחים. הקושי עלול להיגרם
כתוצאה מהמגבלות בוויסות רגשות והתנהגות, בביטוי
תוקפנות, קושי בקיום דיאלוג, בקריאת קודים של התנהגות
Whalen &
בין אישית, בשמירה על תור ועל חוקי משחק (
.)
Henker, 1992
ואחיו. עיקר
ADHD
מעט מחקרים נעשו על יחסי ילד עם
. מחקר
10
המחקרים נעשו על ילדים שגילם הממוצע
.6.7
אחד נעשה על ילדים צעירים יותר, שגילם הממוצע
מצאו שבנים היפראקטיביים בני
Mash & Johnston
מפגינים יותר התנהגויות שליליות כלפי אחיהם שאינם
6.7
סובלים מהקושי: יותר כעס, סירוב וקושי להגיע להסכמה
בהשוואה לאחים שאינם היפראקטיביים.
טיפול משפחתי מתמקד במתן
עזרה למשפחה להתארגן כדי
לבסס דרכי התמודדות יעילות
להחזקת הילד. דרכים אלו כוללות
רמה גבוהה של עבודת צוות
של ההורים בפתרון הבעיות
המחקרים הבאים התמקדו בילדים שממוצע גילם סביב
.10
) תיאר את יחסי הילד ההיפראקטיבי ואחיו
1999(
ת
Kendall
ככאוטיים, כמאופיינים בקונפליקטים והתפרצויות זעם,
כמתנגדים ומתישים.
) נמצאו יחסי אחים
2001(
ואחרים
Greene
במחקרם של
.
ADHD
פחות טובים כאשר אחד הילדים אובחן עם
) מצטט דיווח של אימהות על ריבוי
2002
(
מ
Smith
גם
.
ADHD
קונפליקטים בין האחים כשאחד מהם עם
) מתארים קונפליקטים בין אחים
2008(
מ
Mikami & Pfiffner
לאחיהם, יותר מאשר ביטויי חום וקרבה. זה
ADHD
עם
עם אמו ועם חברים.
ADHD
נמצא גם ביחסי הילד עם
ADHD
קשיי אחים לילדים עם
קשה לעשות הכללה לגבי הקשיים שחווים אחים לילדים
, בגיל הילד ובגיל
ADHD
. הדבר תלוי בעוצמת ה-
ADHD
עם
,
ADHD
האחים, במקום הילד במשפחה ביחס לילד עם
ובדרך ההתמודדות של ההורים. בשונה ממצבי חולי או
איננה מצב שנראה לעין, ולכן
ADHD
נכות של אח, הפרעת
קשה להבינה והיא מתפרשת על ידי האחים כהתנהגות
נתפס כמי שיכול,
ADHD
לעומתית ומקוממת. האח עם ה-
אם ירצה, לשלוט בקשיים.
מאפיינים שכיחים של קושי
שעליו מדווחים אחים
עליו
:
ADHD
. ההורה עסוק במתן תשומת לב לילד עם
1
לווסת את התנהגותו, לטפל בקשיים שלו, ללוות אותו
)1983(