2017
ינואר
התערבות פרטנית בה קשוב הפסיכולוג למערכות היחסים
השונות של המורה המתייעץ ביחס לתלמיד במצוקה.
להתערבות זו רבדים רבים: הרגשת המסוגלות של המורה
והשייכות שלו לבית הספר, מרקם היחסים של המורה עם
המנהל ועם הקולגות, יחסי מורה-תלמיד והיבטי הקרבה
והאכפתיות המצויים בהם, שותפות בית ספר-הורים וכו'.
במובן זה, בידי הפסיכולוג היכולת ליצור רציפות ואינטגרציה
בין עבודתו הפרטנית לעבודה המערכתית. גישה זו הופכת
כל עבודה פרטנית למערכתית. רובד אחר של עבודה
מערכתית קשור בהתייחסות להוראה בכלל כמארג של
יחסים ביחס לכלל התלמידים.
עתה יש לחזור לשאלה: האם עבודתו של הפסיכולוג החינוכי
על הישגים בבית הספר? על פי הפשט
נועדה להשפיע
-התשובה היא לא. ייעודה של ההתערבות הפסיכולוגית
החינוכית היא השפעה על בריאותו הנפשית של הילד
ורווחתו הנפשית. ייעוד זה אינו עוסק רק בתלמידות כי אם
בילד כאדם. עתה לדרש, התערבות הפסיכולוג החינוכי
כוללת השפעה בשדה הלמידה על הדימוי של הילד את
עצמו כאדם לומד, על המוטיבציה שלו ללמידה, על יכולת
האינטרוספקציה שלו באשר להעדפת תוכני למידה,
אסטרטגיות וכו'. מכאן שיש בידי הפסיכולוג החינוכי
להשפיע על הישגים ברמה הפרטנית וברמה המערכתית.
ברובד המערכתי ייחוד עיסוקו של הפסיכולוג החינוכי
מאפשר לו זירת השפעה משמעותית בעולם היחסים
הנרקם בשדה החינוכי. רצף עבודתו הפרטנית-מערכתית
של הפסיכולוג החינוכי במרחב החינוכי (גני ילדים ובתי
ספר) משפיע על גורמים שעל פי טיבם מקדמים הישגים,
ובראשם: יחסי מורה-תלמיד.
ראו בדברים הזמנה להמשך חשיבה בנושא,
חוה
מקורות
). למידה נראית למורים. ידיעות ספרים.
2016( '
הטי, ג
משולחנה של
10
לחברים שלום,
התקיימו בחירות לחטיבה
2016
במהלך חודש נובמבר
הקלינית. ועד החטיבה שהתגבש בשנה האחרונה קיבל את
אישור הבוחרים ונבחר בבחירות מסודרות, רשמיות וחשאיות.
לראשונה הבחירות נערכו דרך האינטרנט ולא בהצבעה בכנס.
עידן האינטרנט מאפשר לבוחרים להצביע מביתם, בזמנם
החופשי, מכל מכשיר. קורות החיים ותקציר ה"אני מאמין"
של כל מועמד ומועמדת נשלחו מראש, וכך כל חבר וחברה
יכלו לשקול את רצונם בנחת, במשך שבועיים, עד מועד
סגירת הבחירות.
במובן מסוים, האינטרנט מאפשר לממש את המהלך
הדמוקרטי בצורה רחבה יותר. מימוש זכות הבחירה מגיע
לבית הבוחר במקום שהבוחר יגיע למקום הבחירות. אולם
האינטרנט גם מאפשר לבחירות להתקיים ללא מפגש של
הבוחרים עם המועמדים וללא מפגש של חברי החטיבה
הקלינית בינם לבין עצמם. הקדמה הטכנולוגית יוצרת דפוסי
תקשורת ענפים, רחבים, מהירים עם אפשרות להגיע לכלל
האוכלוסייה. אולם יש בה גם מן הניכור שכן התקשורת
מתרחשת בין אנשים שנשארים מאחורי מחשב במקום
שתתרחש במפגש בין אישי.
הבחירות הן התפתחות חיובית של החטיבה הקלינית בהפ"י.
השנים האחרונות בהן שימשתי יו"ר החטיבה, לא
7
במהלך
הייתה היענות של חברים להצטרף לוועד החטיבה והרגשתי
די בודד. פה ושם הייתה התגייסות של כמה חברים למטרה
ספציפית, אך לא לפעילות רציפה, קבועה, של ועד יציב
מועמדים
8
המגבש אג'נדה תוך מגע עם הבוחרים. השנה היו
לבחירות!
חברי הוועד שנבחרו הם פעילים נמרצים, שפעלו וממשיכים
לפעול "בתנועה" ובארגון "בנפשנו". אלו שתי תנועות
חברתיות שונות, שצצו בשנתיים האחרונות עם פעילות
אינטנסיבית בכנסת, במשרד הבריאות, בתקשורת ובקרב
השטח. המשותף להן היא עמדה חברתית שמנסה לשמור
על השירות הציבורי. לדאוג שהטיפול הציבורי יהיה איכותי,
נגיש ורחב על מנת שגם מי שידו אינה משגת טיפול פרטי, יוכל
לקבל שירות רגשי ונפשי טוב. בעיני זה נכס שחלק ממרצם
הרב מופנה כעת לפעילות במסגרת החטיבה הקלינית.
אנו בשלבי גיבוש. אנו רוצים לשפר את הקשר שלנו
איתכם, הבוחרים. במקום מכתבים מזדמנים או פינה
בפסיכואקטואליה, אנו מתכוונים לייצור קבוצת גוגל שבה
אפשר יהיה לקיים דיונים משותפים, לשמוע בקשות, להבין
את הציפיות והצרכים שלכם, ולאפשר לכם גם לתקשר אחד
עם השני במרחב אחד.
עמוס ספיבק - יו"ר החטיבה
אביאל אורן, יחיאל אסולין, שי איתמר, רפאל יונתן לאוס
דבר החטיבה הקלינית
7
המשך מעמוד