Table of Contents Table of Contents
Next Page  9 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 9 / 68 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

9

הפסיכולוגית הראשית במשרד החינוך

ד"ר חוה פרידמן,

משולחנה של

עבודתו של הפסיכולוג החינוכי מזוהה על פי רוב עם מצוקה

נפשית, בעיות התפתחות, לקויות למידה, משברי חיים,

אלימות וכו'. לא אפרט במאמר זה את חזון הפסיכולוגיה

החינוכית בו משולבים התייחסות לפרט והתייחסות אקו-

סיסטמית למערכות חיים של הילד: משפחתית, מוסדית

וקהילתית. מאמר זה גם לא עוסק בהיבטים הפתוגניים לצד

ההיבטים הסלוטוגניים (מקדמי חוסן נפשי) בפרקטיקה של

הפסיכולוגיה החינוכית.

הפעם אני מפנה את תשומת הלב לשאלה: האם עבודתו

על

משפיעה

של הפסיכולוג החינוכי במערכת החינוכית

הישגים לימודיים? ילדים המופנים לפסיכולוג במקרים

רבים מראים קושי בתפקודם הלימודי מסיבות מגוונות.

התערבותו של הפסיכולוג נועדה להפחית מצוקה נפשית,

ומכאן יש ציפייה טבעית בדבר שיפור התפקוד הלימודי.

השאלה אליה אני מתייחסת מכוונת לרמה הפרטנית כמו

גם לרמה המערכתית. מכאן ניתן לנסח שאלה נוספת:

על

נועדה להשפיע

האם עבודתו של הפסיכולוג החינוכי

הישגים בבית הספר?

אני מוצאת לנכון לשער שיש ציפייה לשיפור בהישגים

לימודיים של ילדים שהפסיכולוג מעורב בעניינם, אך אין

בהכרח ציפייה להשפעה של הפסיכולוג על הישגי תלמידים

בבית הספר בכלל. באחד הדיונים שנערכו במשרד החינוך

בהם השתתפתי עלה סימן שאלה בנוגע לקשר בין אקלים

חינוכי לבין הישגים לימודיים, וניכר היה שבאוויר תלויה

ועומדת דיכוטומיה בין השניים. נראה כי עמדה זו היא חלק

מתפיסה יותר עמוקה שבבסיסה הפרדה בין רגשות לבין

למידה. אם נפנה לשדה המחקר נוכל למצוא נטייה להפרדה

בין הרגש לבין הרציונל, וזיהוי של למידה עם תהליכים

רציונליים. נושא זה ראוי למאמר מקיף ורחב יריעה.

אבקש לחשוף בפניכם מקור חשוב בחקר החינוך העוסק

בשאלה: מה משפיע על הישגים לימודיים? מדובר במטא-

אנליזה רחבת היקף של ג'ון הטי המתייחסת לשאלה

), מנהלו של "המכון למחקר חינוכי" של

2016(

זו. הטי

אוניברסיטת מלבורן באוסטרליה ומנהל "מעבדת למידה

מטא-

800

נראית" באוניברסיטת אוקלנד בניו זילנד, ביצע

אלף גודלי אפקט, וכ-

150 ,

אלף מחקרים

50

אנליזות לאור

מיליון תלמידים. הוא חיפש אחר הגורמים המשפיעים

240

על הישגים לימודיים. נקודת המוצא שלו היא זו: "אפשר

לטעון על כל התערבות כמעט שהיא משפיעה על למידה

של תלמידים... כשמורים טוענים שיש להם השפעה חיובית

על הישגים או כשנשמעת טענה שמדיניות מסוימת

משפרת הישגים, מדובר בטענה זניחה, משום שהכול

עובד... הרף המשמש להחליט "מה עובד" בהוראה ובלמידה

). יש

14 '

מוצב לעתים קרובות שלא כיאות, על אפס" (עמ

לשאול: מה משפיע משמעותית? הטי בחר לבצע חקר

גודלי אפקט ולברר, מהם הגורמים המשפיעים יותר. גודל

גורמים ואת מידת

140

הוא מונה

d

=0.40

האפקט הוגדר

השפעתם על הישגים בלמידה. הגורמים רבים ומגוונים,

פדגוגיים (דרכי הוראה...), התפתחותיים (משקל עובר...),

פסיכולוגיים (ציפיות תלמידים להצלחה), קונטקסטואליים

(גודל כיתה, גודל בית ספר...) וכו'.

תחילה מספר נתונים מתוך דירוג גודלי האפקט (נספח ב',

). הגורם בעל גודל האפקט הגדול ביותר הוא

272-267 '

עמ

). לאחר מכן

1.44(

דיווח עצמי של תלמידים על ציפיותיהם

נמנים גורמים רבים על פי גודל האפקט. הגורם העשירי

). הטי מייחד לסוגיית

0.75(

במניין ההשפעה הוא: משוב

המשוב של מורים מקום מרכזי ביותר בספרו, כשכוונתו

לתהליכים רפלקטיביים של המורה על הוראתו כתהליך

מטא-קוגניטיבי. במקום השנים עשר הוא מונה את יחסי

). מעורבות הורים נמצאת במקום

0.72(

מורה-תלמיד

. ציפיות המורה נמצאות במקום

0.49

עם גודל אפקט

50

). אציין גם שגודל הכיתה, אליו

0.43(

במניין הגורמים

61

, עם

112

מופנית לא אחת תשומת הלב, נמצא במקום

.0.21

גודל אפקט של

נשוב אם כן לשאלה בדבר השפעתו של הפסיכולוג החינוכי

על הישגים לימודיים. אבקש לטעון כאן שהפסיכולוג

החינוכי משפיע, יש להגיד בעקיפין, על הישגים לימודיים

ברובד המערכתי הבית ספרי, במידה שיש לו השפעה על

תהליכים פדגוגיים ובמיוחד השפעה על יחסי מורה-תלמיד.

ביסוד העבודה הפסיכולוגית המערכתית אותה לקחנו

על עצמנו להגדיר ולבסס, נמצאת ההשפעה על יחסים

במערכת החינוכית. יחסים בין מנהל לצוותו, בין מורים,

בין מורים לתלמידים ויחסי בית ספר-משפחה. השפעה זו

מתרחשת בתהליכי התערבות פסיכולוגית מגוונים. מזה היא

יכולה להתרחש בעקבות אבחון מערכת שמבצע פסיכולוג

מעת לעת במסגרת בה הוא עובד, ומזה היא נוכחת בכל

האם עבודתו של הפסיכולוג החינוכי משפיעה על הישגים לימודיים?