Table of Contents Table of Contents
Next Page  13 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 13 / 68 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

13

כך נוספות בעיות מערכתיות במשפחה כמו קונפליקטים

בין ההורים, התנהגויות אלימות (צעקות, העלבות,

קללות, תגובות שליליות קיצוניות), מתח קיצוני בתוך

המערכת המשפחתית ומחוצה לה, תמיכה חברתית

וסביבתית נמוכה, קשיים פסיכולוגיים הסתגלותיים מצד

ההורה, כמו דיכאון, חרדה והתמכרויות. טיפול משפחתי

(על סוגיו השונים: פונקציונלי, אסטרטגי, נרטיבי,

מערכתי וכדומה) מטרתו להפחית את רמת הכאוטיות

וחוסר התפקוד, הפונקציונליות, של המשפחה על ידי

הבניית הרגלים ודרכי תקשורת יעילים. טיפול משפחתי

מתמקד במתן עזרה למשפחה להתארגן כדי לבסס דרכי

התמודדות יעילות להחזקת הילד. דרכים אלו כוללות

רמה גבוהה של עבודת צוות של ההורים בפתרון הבעיות

(כולל הכלת השונות ביניהם), ביסוס היררכיה בין דורית

ברורה במשפחה (כולל גם במשפחה המורחבת, מקום

הסבתא במשפחה וכדומה), ביסוס יחסים משפחתיים

תומכים וחיוביים, תקשורת ברורה, הבניית חוקים,

הרגלים ותפקידים ברורים, פשוטים ועקביים עם גמישות

מתאימה.

מטרות הטיפול המשפחתי הן

הפחתת עוצמות התסמינים, הקלה

על מצב הרוח הכללי, והקניית הרגלי

תקשורת המתאימים לפתרון בעיות

במשפחות שבהן יש ילד שסובל מהפרעת קשב וריכוז

מתווספים לחצים מסוג של התאמות התנהלותיות (מי

לוקח לטיפולים, מי שומר בינתיים על הילדים האחרים

בבית, וכן הלאה), לחצים כספיים כתוצאה מהטיפולים

השונים הנדרשים, הלחץ שבקיום קשרים עם נותני

שירותים ועד לאובדן הזמן הפנוי לבני משפחה אחרים,

כפי שיפורט בהמשך, ומתחים בנישואים ועימותים

.)2010 ,

הקשורים לתפקידים (ברג-קרוס

השפעות הפרעת קשב וריכוז

על היחסים ילד-הורה

היחסים מצטמצמים להתמודדות עם הבעיה, והילד

ביחס בין ההורים והילד

נראה דרך משקפיים צרים אלו.

נבנה תיאור של ילד מאתגר. הרבה פעמים, במפגש עם

הורים לילד המתמודד עם קשב וריכוז, ניתן לראות ילד

שמרגיש מושפל והורים שמשתמשים בתיאורים כמו:

"חסר שליטה", "מפריע המון בכיתה", "מסתבך הרבה",

"קשה", אולי אף בלתי אפשרי, אולי כזה שמביא את הוריו

לקצה או משאיר אותם חסרי אונים, מותשים, מודאגים,

אובדי עצות, תולשי שערות ועוד.

הפרעת קשב וריכוז מסתירה את החלקים הטובים של

מאחר שההורים מרוכזים בהתמודדות עם הבעיות,

הילד.

במשך הזמן, גם חוויות חיוביות יותר, יכולות וכישורים

חיוביים של הילד הופכים לשוליים ובלתי משמעותיים

בחוויית היחסים בין הילד להוריו.

הפרעת קשב וריכוז עלולה לגרום להורה לטעות

. למשל, אם ציוניו של הילד

לחשוב שהילד עושה לו דווקא

מאכזבים, ההורה עלול לחשוב שהילד עושה זאת בכוונה,

ושהוא לא מתאמץ מספיק.

הפרעת קשב וריכוז תגרום להורים לצפיות לא ריאליות

. כדי לפצות על הייחוסים השליליים, מתוך ניסיון

מהילד

לפיצוי על פגיעה נרקיסיסטית של ההורה את עצמו, או

מתוך תחושות אשמה של ההורה כלפי עצמו, ההורה

לעתים ייחס לילד תכונות לא ריאליות לכיוון המוגזם

החיובי, כגון מחוננות בתחום כלשהו, והדבר ייצור ציפיות

שיוסיפו אצל הילד מתח כלפי עצמו.

הילד יחוש מאכזב וההורה יתקשה לנהוג בצורה

קשה לשמור על שגרה רגילה של המשפחה

מתוכננת.

משום שאין לדעת מתי תהיה התפרצות שתכתיב

לכל המשפחה האם ניתן ללכת למקום מסוים וכן

הלאה. ההורים לא יכולים לתכנן בנחת בילויים ולסמוך

על היתכנותם. הפרעת הקשב והריכוז יכולה לגרום

להתפרצות בייחוד כאשר בסביבה גירויים רבים או נוכח

אירועים מעוררי לחץ. הרבה פעמים ההתנהגות של הילד

תהיה מסוג של התנהגות כועסת ומתנגדת, במצבים

לחוצים. ייתכן שהילד יתנהג מתוך הערכה עצמית

נמוכה בנסיבות שבהן יחוש כי הוא מאכזב או מתקשה

להתמודד עם הציפיות שהוא מרגיש שמופנות כלפיו.

- בהסתכלות המשפחתית

מעגלי תקשורת שליליים

אין סיבה ותוצאה, או תגובה ופעולה. בהסתכלות

המשפחתית כל פעולה נתפסת כתגובה וכל תגובה

כפעולה. ואצלאוויק ושותפיו (ואצלאוויק, ויקלנד ופיש,

) טבעו את המונח "מעגליות" כדי לתאר את

1979

הדפוסים החוזרים ונשנים ביחסי גומלין. כלומר, השאלה

מי התחיל היא חסרת משמעות. כן משמעותית היא

נוצרים כתגובה

ההבנה שמעגלי תקשורת שליליים

לקשיי ההורים עם הילד.