Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  32 / 82 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 32 / 82 Previous Page
Page Background

אפריל 5102

- 32 -

להתעניינות והתייחסות בין הילדים. בכך שאפנו להעשיר את

O’Mara et

דינמיקת השיח וההשפעה ההדדית בין חברי הקבוצה (

). קלינאיות התקשורת הכינו לוחות תקשורת מתאימים.

al., 2000

מכיוון שנרטיב מורכב מרצף אירועים על ציר זמן, השאלות היו:

איפה? מתי? מי? מה קורה?

כמו בשנה הקודמת, הילדים ביצעו מעבר ברור לעולם הדמיון על

ידי ספירה לאחור מ-5 עד 1. לאחר מכן כל ילד בתורו פתח באחת

מארבע מילות השאלה הנרטיבית, לפי בחירתו. לכולם הייתה

הזדמנות להביע את דעתם ואת העדפתם כתשובה לשאלה. אם

היו תשובות שונות, הילדים עברו תהליך של דיון, עד למציאת פתרון

והסכמה משותפת. למשל, אם ילד אחד בחר שהסיפור יקרה היום

בבית החולים וילד אחר בחר להיות בשפת הים, הגענו להסכמה

שנצא מבית החולים לטיול בים. כך הילדים החליטו כקבוצה

היכן ומתי זה קורה, את מי להזמין ומה יקרה שם. נשמרו כללי

הפרגמטיקה של תורות והקשבה, וכן קשב לנושא השיח.

בשנה זו נצפתה התפתחות כללית של יכולת ההתייחסות לדברי

האחר, ניכרו ניצנים של אינטראקציות ישירות בין הילדים שהתרחבו

והתפתחו באופן עקבי.

סיכום

) מבהיר כיצד אינטראקציות בין הילד

Stern, 2000

דניאל שטרן (

למבוגר מהוות בסיס להתפתחות פסיכולוגית של הילד, תוך יצירה

משותפת של משמעויות בחיים. זוהי חוויית תקשורת בין-אישית

המשרתת את האדם ליצירת משמעויות באירועי חייו. לב ויגוצקי

) מסביר כיצד הדי האינטראקציות בילדות מופנמים

Vygotsky, 1986

(

ומאפשרים ויסות ויצירתיות כחלק מבניית האישיות בגיל הבוגר.

האתגר שעמד לפנינו הוא פיתוח הקול הפנימי, קולה של הזהות

האישית, כאשר לפנינו עמד מחסום הדיבור.

הכלים שפיתחנו בכיתה זו שימשו ועוד יהוו אבני דרך לשליחותנו:

יצירת מקום בטוח: מקום שבו הכול אפשרי ואליו יכול כל

1 1 .

אחד מהילדים להגיע בדמיון בעת שעמום, מתח, כאב, כעס

ומצוקה.

יצירת נרטיב דמיוני משותף: במקום שבו אין גבולות של “נכון”

2 2 .

ו”לא נכון”, והכול אפשרי. במקום שבו אני חלק אינטגרלי

מהדינמיקה: לבחירה שלי יש משמעות לאחרים, וההעדפות

של חברי - משמעותיות עבורי. במקום זה, שבו היצירתיות

האנושית שלי מתפתחת, יש ל”אני” קיום וצמיחה.

ומה הרווח?

נפתחו שערים לעבודה רב צוותית מאתגרת ומשמעותית אשר

שותפים לה הצוות החינוכי, קלינאיות התקשורת והפסיכולוגית.

חשוב לציין כי הרעיון חלחל לכל השיעורים, וניכרה התקדמות

משמעותית בתקשורת בין הילדים גם בשיעורים אחרים ובזמן

החופשי.

השתתפותם של ההורים בהופעת סוף השנה המסכמת את

העשייה, עודדה שיח דומה בבית, שבו לקולו הייחודי של הילד יש

נוכחות ומקום.

, מפתחת גישת

(2012) Zerka T. Moreno

לסיום, הנה תגובתה של

הפסיכודרמה, ומילות ההנחיה שלה לצוות:

“...אני מציעה לעזור להם ‘ללכת למקומות’ ו’לעשות דברים’ ביחד...

בדמיון, הם יכולים להשיג כל דבר שהם חולמים עליו, בעזרתכם.”

מקורות

). הפסיכולוגיה של השליטה על התודעה. רמת גן: אוניברסיטת בר אילן.

1 1 .

קניאל, ש’ (1002

Bornstein, R. F., Geiselman, K. J., Eisenhart, E. A. & Languirand, M. A. (2002). Construct Validity of the Relationship Profile

2.

Test Links With Attachment, Identity, Relatedness, and Affect. Assessment, 9(4), 373-381.

Bucholtz, M. & Hall, K. (2005). Identity and interaction: A sociocultural linguistic approach. Discourse studies, 7(4-5), 585-

3.

614.

Clarke M., McConachie H., Price K. & Wood P., (2001). Views of young people using augmentative and alternative

4.

communication systems. International Journal of Language & Communication Disorders, 36(1), 107-115.

Kazak, A. E., Penati, B., Brophy, P. & Himelstein, B. (1998). Pharmacologic and psychologic interventions for procedural pain.

5.

Pediatrics, 102(1), 59-66.

Knapp, M., Hall, J. & Horgan, T. (2013). Nonverbal communication in human interaction. Cengage Learning.

6.

Mackenzie, C. (2008). Imagination, identity, and self-transformation. Practical identity and narrative agency, 121-145.

7.

Moreno, Z. (2012). Personal correspondence.

8.

Morris, J. (2003). Including all children: finding out about the experiences of children with communication and/or cognitive

9.

impairments. Children & society, 17(5), 337-348.

O’Mara, D.A., et al. (2000) Developing personal identity through story telling. Speech and Language Processing for Disabled

10.

and Elderly People (Ref. No. 2000/025), IEE Seminar on. IET.

Siegel D. & Hartzell, M. (1994). Parenting from the Inside Out. New York, Penguin.

11.

Stern, D. N. (2000). The Interpersonal World Of The Infant A View From Psychoanalysis And Developmental Psychology

12.

Author: Daniel N. Stern, Pu.

Vygotsky, L. S. 1986. Thought and Language. Cambridge, MA: MIT Press.

13.

Wickenden, Mary. (2003). Whose voice is that?: Issues of identity, voice and representation arising in an ethnographic study

14.

of the lives of disabled teenagers who use Augmentative and Alternative Communication (AAC). Disability Studies Quarterly

31.4 (2011).