Table of Contents Table of Contents
Next Page  16 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 16 / 68 Previous Page
Page Background

2019

אוקטובר

16

הפסיכולוגיתהראשית במשרד החינוך

ד"ר חוה פרידמן,

שבוע ראשון לשנת לימודים חדשה - תש"ף, סוג של מעורב

ירושלמי. באוויר ניתן לחוש בחגיגיות, שמחה, דריכות,

ציפייה, מחאה ומתח. נושאים מורכבים דוחקים זה בזה

לקבל תשומת לב ולנוע קדימה: מתח ביטחוני בדרום ובצפון,

SEL

רפורמת ההכלה וההשתלבות, מלקויות ללמידה,

social emotional(

ו

SEE

) או

social emotional learning(

), תוכנת ניהול נתוני שפ"ח, מבחן אינטליגנציה

education

חדש לילדי ישראל, וגם ילד אחד שנופל אל מותו ומסביב

מהומה ברשת, ולצידו ילד אחר במקום אחר ששם קץ לחייו

ומסביב - שקט.

יש ביטוי שאותו אנו מייחלים לשמוע מדי שנה באחד

בספטמבר: "שנת הלימודים החלה כסדרה". נדמה כי פנים

רבות לתחילתה של שנת הלימודים תש"ף, והיא החלה

מנקודת המבט של אגף פסיכולוגיה עם הפנים אל שינוי

מסדר גבוה. שנה שבה מדיניות אגף פסיכולוגיה תעצב את

עבודתם של השפ"חים, המנהלים והפסיכולוגים לשנים

הבאות בתנאים של שותפות. אך תחילה הילדים.

תחילת שנת הלימודים. שני ילדים שונים במקומות שונים

בארץ מקפחים את חייהם. שתי טרגדיות קשות. הלב מסרב

להכיל, והדעת מתקשה להבין. בהיבט החברתי, נדמה כי

סיפור אישי אחד מסופר במציאות ממשית, ואילו השני, מסופר

במקביל בעולם הממשי ובעולם מדומה. המפגש עם חוסר

האונים, הקושי לקבל את האפשרות שהחיים נעצרים ללא

דרך חזרה, חוסר היכולת לקשר בין סיבה לתוצאה, מעוררים

בקרב אנשים רבים ברשתות החברתיות צורך לפעול, להגיב

ולשוות תמונה בהירה למציאות כאוטית. מתערבבים אלה

באלה: תמיכה, זעזוע, חדירה לפרטיות, התקרבות לכאורה,

הדרה ואמפתיה. כל החומרים הללו מרכיבים, בסופו של

דבר, מציאות אחת הנוגעת באופן מוחשי וממשי במשפחה,

בחברים, במנהלת בית הספר, במחנכת ובמורים, בשכנים

ובקרובים המכירים.

התחלנו שנת עבודה עם שולחן עמוס בסוגיות המתחרות

זו בזו בחשיבותן, ויש להן גם מן המשותף. סביבת העבודה

שלנו כמו גם סביבת החיים, היא סביבה מרובת שחקנים

ומשתתפים, המבקשים להיות שייכים ולהשפיע. האקלים שבו

אנו פועלים מאופיין במעורבות רבה, באכפתיות ובהשמעת

קולו של היחיד. יש שניכרת חתירה לשיח, ויש שהקול מורם

וצורם.

פנינו לגיבוש מדיניות של עבודת השירות הפסיכולוגי חינוכי

על רקע של חסר בפסיכולוגים וריבוי אתגרים ומשימות על

שולחננו במטה, כמו גם על שולחן מנהלי השפ"חים. השינויים

לחוק חינוך מיוחד,

11

במדיניות החינוכית ובראשה תיקון חוק

רפורמת ההכלה וההשתלבות, למידה אינטנסיבית ממנהלי

שפ"חים בצפון בכל הנוגע לרפורמה ולהשלכותיה, צורכי

בריאות נפש קהילתיים במרחב הממשי והווירטואלי בטווח

הסיכון-סיכוי, ההזדמנויות להשפעה והרחבת האפשרויות

למתן שירות על בסיס שקלי, התמודדות עם ריבוי תוכניות

(לאומיות, משרדיות או של הרשויות), ועבודה בחירום כשגרה.

לאור סוגיות אלה ואחרות, החליט מטה אגף פסיכולוגיה על

בחינה אסטרטגית מחדש של ליבת עבודת השפ"חים, סדרי

העדיפויות ואופן הפעלתו של השפ"ח.

המטה מגבש בימים אלה תוכנית עבודה לכתיבת חוזר

מנכ"ל חדש: "מתווה השירות הפסיכולוגי חינוכי", בשאיפה

. המתווה יושתת רעיונית על

2020

שיפורסם בסוף שנת

התוכנית האסטרטגית של אגף פסיכולוגיה, שבמרכזה

העבודה המערכתית עם המבוגר המשמעותי. מהלך גיבוש

המתווה יתבצע בעזרת כלים של שיתוף ציבור, כך שקולם

של מנהלים, פסיכולוגים ונציגי גופים יציגים יהווה בסיס

לגיבוש המתווה, ונציגי השדה ייקחו חלק פעיל בתהליך.

כן ייקחו בו חלק נציגים של גופים נוספים ובראשם מרכז

השלטון המקומי ואיגוד מנהלי מחלקות חינוך.

שלושה מוקדים בתוכנית העבודה לתש"ף קשורים קשר

הדוק לגיבוש המתווה:

בחינת מענים לחסר בפסיכולוגים.

בחינת תפקיד מנהל השפ"ח ומודלים רלוונטיים וגמישים

לניהול השפ"ח.

קידום חיבורים ארגוניים ותחומיים בפסיכולוגיה

החינוכית, כדוגמת, ליבות הפרופסיה (פסיכותרפיה,

פסיכודיאגנוסטיקה, פסיכולוגיה מערכתית) , רצף סיכון-

סיכוי, ועוד.

שנה חדשה לפנינו, שהאתגר המרכזי בה הוא גיבוש תמונת

עתיד לשירות הפסיכולוגי חינוכי שתהיה רלוונטית, מחוברת

לצורכי הילדים, ההורים, צוותי החינוך והרשות, ותאפשר

לשפ"חים ולפסיכולוגים צמיחה מיטבית.

לפסיכולוגים כולם, שנה טובה,

ד"ר חוה פרידמן

משולחנהשל