Table of Contents Table of Contents
Next Page  7 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 7 / 68 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

7

מתחנות שונות בארץ. דיווחנו על מקומות שעמדו

בדרישות אלו בפסיכותרפיה (וכן דרישות אחרות

בתחום אבחון, סמינרים, אתיקה...) ועל אלו שלא עמדו

בדרישות אלו. אני זוכר היטב, שכמעט לא היו תלונות על

היעדר הדרכות בפסיכותרפיה, ואם היו תלונות, הן היו

בתחום האבחון והאתיקה.

אולם כיום, אני לא חושב שהמצב יישאר כך!

בעידן הרפורמה, מקומות חדשים להתמחות נפתחים.

הן של קופות החולים עצמן והן של ספקים חדשים של

קופות החולים. עבורם, המסורת ארוכת השנים להעניק

יותר שעות הדרכה, מעבר לדרישות הרשמיות של

הוועדה המקצועית, אינה מעניינת ואינה רלוונטית.

הרפורמה משנה את מעמד התחנות הציבוריות. לצערי,

אנו רואים כרסום איטי ומתמשך במעמדן, בכוחן,

ובסמכותן לקבוע את הנורמות המקצועיות בתחום.

המקומות החדשים "שלא ידעו את יוסף" אינם מוכנים

להשקיע דקה נוספת מעבר לדרישות הרשמיות של

הוועדה המקצועית.

אני חושש שאין לנו היום את ה"לוקסוס" לסמוך על

הכשרה איכותית בפועל אם לא נשנה את הדרישות

הרשמיות שיחייבו את כל מקומות ההכשרה לעמוד

בסטנדרטים מקצועיים ראויים. הדרכה בפסיכותרפיה

היא לב לבה של הכשרת המתמחה ומקום הלמידה

המשמעותי ביותר לאורך ההתמחות. זו השקעה

ראשונית שמניבה פירות גם בזמן העבודה של המתמחה

וגם בעתיד.

אינני תמים ואינני חושב שאפשר להגיע לנורמות

160

הגבוהות שהיו בעבר. שכן אז נידרש לשנות את

שעות הדרכה בפסיכותרפיה. אולם,

400-

השעות לכ

אני בהחלט חושב שכדאי להגדיל את שעות ההדרכה

ומעלה. זאת כדי

280

בטיפול בלבד לפחות לרמה של

להבטיח שבשנים הראשונות של ההתמחות יהיה ליווי

של שתי שעות הדרכה בשבוע.

כאמור, הדרכות אלו הכרחיות בעיני משתי סיבות

מרכזיות:

לעזור למתמחה להחזיק את מטופליו בשלב ראשוני

1 1 .

של התפתחותו ולאפשר למדריכים לעקוב אחר

המתרחש בטיפולים אלו.

לאפשר לו לקבל הדרכה בגישות שונות המתאימות

2 2 .

להתפתחויות בתחום.

אגב, ככל שעובר הזמן, אני מבחין שלצמצום ההדרכה יש

השלכות על עוד תחומים מעבר לאיכות ההכשרה:

במקומות שיש כבר צמצום של הדרכה

ברמת המטופלים:

יש גם צמצום ברמת החשיבה הטיפולית. לדוגמא, גילינו

תופעה חדשה בתחום הטיפול. ספקיםשל קופות החולים

לטיפולים נפשיים. זוהי בעיני

overbooking

משתמשים ב-

גישה אנטי טיפולית שלא הכרנו בעבר. בעיני, תופעות מעין

אלו ימשיכו לצוץ במקומות חדשים שאינם רגילים לפנות

מקום משמעותי לחשיבה על טיפול. העמדה המזלזלת

בחשיבות ההדרכה מתגלגלת לזלזול במטופלים.

 הן משפיעות על תנאי העבודה של

ברמת המטפלים:

פסיכולוגים. שעות ההדרכה קובעות את האיזון שבין

עבודה מול מטופלים לבין עבודה מול מודרכים. הדרכה

היא אחד המניעים המרכזיים למשיכת פסיכולוגים

ותיקים לשירות הציבורי.

 העזרה הכספית שהם

ברמת מקומות ההתמחות:

מקבלים עבור המתמחים תלויה בשעות ההדרכה.

נתבשרנו שהמלגות בעתיד יכסו רק את החלק של

ההכשרה במשרת המתמחה.

בעיני, מקומות ציבוריים גדולים בנויים על פירמידה

עדינה של פסיכולוגים בשלבים שונים של התפתחות.

פרקטיקנטים, מתמחים, מומחים צעירים, מומחים

ותיקים ומומחים ותיקים מאוד. הדרכה בפסיכותרפיה

היא אחד הדברים שמאפשרים לפירמידה כזאת

להתקיים ולהפוך את המקום לשוקק חיים, מקצועי, רב

תחומי ואטרקטיבי.

אם לא נשמור על מקומה של ההדרכה נפגע לא רק

באיכות ההכשרה, אלא נפגע במרקם העדין שמושך

פסיכולוגים לעבוד בשכר זעום ולתרום לשירות הציבורי.

בכך לצערי גם נפגע באפשרות של הציבור לקבל טיפול

איכותי מפסיכולוגים שמקדישים חשיבה רבה לטיפול. 

אני חושב שכדאי לפעול בהקדם לשינויי שעות המינימום

בהדרכה בטיפול. ממילא, זהו תהליך ארוך, שלא קורה

ביום אחד ומצריך שיתוף פעולה של הוועדה, המועצה

הפסיכולוגית הארצית והשר. ההשקעה בהדרכה גורמת

למקצוע שלנו להיות ייחודי ואיכותי. אם נפגע בהדרכה,

נפגע באיכות הטיפול. לדעתי לא יהיה לנו מה להציע

לבריאות הנפש שיהיה שונה ממה שמטפלים וטיפולים

אלטרנטיביים יכולים להציע. 

הבאתי מכתב זה לישיבת הוועד הפועל האחרונה של

הסתדרות הפסיכולוגים. אני מזהה צורך בהגדלת שעות

ההדרכהשל הקליניים. רציתי לשמועמהחטיבותאחרות

חושבות על שעות ההדרכה שלהן במהלך ההכשרה.

כיום שעות ההדרכה אחידות לכל התחומים כיוון שכל

החטיבות האחרות הלכו בעקבות המודל הקליני. זה

לא אומר שלכל החטיבות יש אותן צרכים. לדוגמא

התעסוקתיים הביעו תגובה ראשונית שהם מסתפקים

בשעות ההדרכה הרשמיות הקיימות היום.

שנה אזרחית טובה לכולכם!

עמוס ספיבק

יו"ר החטיבה הקלינית בהסתדרות הפסיכולוגים

חדשות החטיבות