אפריל 5102
- 16 -
בין ילדים ביולוגיים לילדים מאומצים ביחס להשפעת הגירושין של
ההורים מצא קשר בין גירושין לבין בעיות התנהגות בקרב הילדים
משתי אוכלוסיות המחקר, כמו בעיות משמעת בבית הספר,
מקרים רבים של השעיה מבית הספר, בעיות עם המשטרה
והפניות לרופאים או מטפלים מסיבות רגשיות והתנהגותיות
.)Amato & Cheadle, 2008(
גירושין יכולים להשפיע באופן שלילי גם על הישגים אקדמיים
בבית הספר. מחקרים דיווחו שלילדים להורים גרושים
הישגים לימודיים נמוכים יותר בהשוואה לילדים אחרים
(2010) Potter .
(
Sun & Li, 2009; Potter, 2010; Tillman, 2007)
מצא עוד כי גירושין לא משפיעים רק על ההישגים האקדמיים
אלא גם על הרווחה הנפשית של הילדים. בטווח הארוך,
גירושין עלולים להשפיע על ילדים גם מבחינה חברתית.
ממצאי מחקר שנערך בנורווגיה מראים כי ילדים להורים
גרושים נוטים לדחות את הנישואין או לא להתחתן בכלל. עם
זאת, בקרב אלה שהתחתנו, היו יותר גירושין מאשר בקרב
.)Storksen, et al. 2007
ילדים להורים שעדיין היו נשואים (
מצביעים על כך כי %52 מהילדים
(2002) Hetherington & Kelly
שהוריהם התגרשו מדווחים על בעיות חברתיות, רגשיות או
פסיכולוגיות רציניות ארוכות טווח בבגרות בהשוואה ל-%01
מהילדים שהוריהם נשארו יחד. עדיין, ממצאים אלה גם מדגישים
את העובדה שהאחוז הגדול (%57 במקרה של המחקר האמור
לעיל) של הילדים החווים גירושין לא סובלים מליקויים רציניים
ארוכי טווח במהלך התבגרותם. גם מחקרים שמוצאים השפעות
ארוכות טווח של גירושין בדרך כלל מדווחים כי גודל האפקט
. לכן חוקרים רבים טוענים כי ההשפעה
)Lansford, 2009(
הוא קטן
של גירושין על ילדים מותנית בגורמים אחרים כמו מין (למשל:
Sun & Li,
, גזע ומוצא אתני (למשל:
)Morrison & Cherlin, 1995
), ומספר המעברים המשפחתיים לאחר הגירושין (למשל:
2007
). בנוסף, ישנם מחקרים שלא מצאו קשר בין
Sun & Li, 2008
Aughinbaugh, Pierret &
גירושין לבין בעיות התנהגות (למשל:
Björklund &
), והישגים אקדמיים נמוכים (למשל:
Rothstein, 2005
) בקרב ילדים להורים גרושים.
Sundström, 2006
מהראיונות במחקר הצטיירה תמונת מצב
העולה בקנה אחד עם הטענות והממצאים
של מחקרים רבים שמתייחסים לגירושין כאל
טראומה שלעתים קרובות הילד הוא הנפגע
העיקרי ממנה [...] אפשר לטעון כי לפרידה
מסוג זה תהיינה השלכות שליליות מעל ומעבר
להשלכות של גירושין כאשר שני ההורים הם
תושבי ישראל
שיטה
המחקר הנוכחי הוא מחקר איכותני העוסק בהתמודדות של
ילדים להורים גרושים אשר בהם האב הוא ערבי פלסטיני
תושב השטחים והאם היא ערבייה ישראלית. המחקר שופך
אור גם על התמודדותם של עובדים במערכת החינוך וגורמים
רלוונטיים אחרים עם תופעה זו שהולכת ומתרחבת בחברה
הערבית בישראל. המידע נאסף באמצעות ראיונות עומק אישיים
עם שלושה אנשי מפתח שעובדים באופן ישיר עם ילדים אלה
והוריהם. שלושת המרואיינים עובדים במוסדות ממלכתיים
(חינוך ורווחה) באזור המשולש והם כוללים: (1) יועצת חינוכית
ומחנכת, (2) פסיכולוגית חינוכית, (3) ועובדת סוציאלית. בנוסף
בוצע ראיון קבוצתי עם קבוצת מיקוד של 02 מורים מבתי ספר
שונים מערים וכפרים באזור המשולש. השמות ומקומות עבודתם
של המשתתפים הוסרו מהמחקר מסיבות ברורות. הראיונות היו
פתוחים, מובנים למחצה, ונמשכו 04-06 דקות. נתונים שנאספו
במהלך הראיונות נותחו לפי שיטת “ניתוח נושאית” (שקדי, 3002)
ועל פיה יוצגו הנושאים המרכזיים שעולים מדברי המרואיינים.
תוצאות ודיון
המחקר הנוכחי מתמקד בהתמודדותם של ילדים להורים גרושים
במערכתהחינוךהערביתבישראלאשראחדההוריםהואפלסטיני
הגר בשטחים והשני פלסטיני אזרח ישראל. מהראיונות במחקר
הצטיירה תמונת מצב העולה בקנה אחד עם הטענות והממצאים
של מחקרים רבים שמתייחסים לגירושין כאל טראומה שלעתים