2016
ינואר
ספרים רבותי, ספרים
ספר עיוני מתמודד בשאלה תמידית: איך לא להציג
ולמחזר את הידוע והמובן מאליו. וכיצד להסתמך
על ידע קיים ולהצליח לרענן אותו, או להוציא ממנו
מושגים מחדשים.
כשבוחנים מושג כמו אמפתיה ומציעים מושג
בשם “כשל אמפתי”, האם לא מובן מאליו שכאשר
אמפתיה אינה מוחשית ואינה מתקיימת, הרי
זהו כשל אמפתי? ומה עוד ניתן להראות, לפתוח
ולהפתיע באשר להתנהגות ולמחשבה שכרוכות
בכניסה ל”כשל אמפתי”, והאם המושג הזה פותח
בפנינו עולמות חדשים?
אמפתיה היא מושג רווח, מוכר ומשומש ונישא
בפי כול. הספר מפנה מבט, מציג ומפרט היבטים
ופינות במה שהוא “לא אמפתיה”, ובכך ממקד את
תשומת הלב בהתנהגויות ובמניעים שנמצאים
באופן קבוע בין המטפל למטופל בחדר הטיפול, בין
המנחה לחברי הקבוצה, ובכל מערכת יחסים. את
מגוון ההתרחשויות הדינמיות הללו מכנה המחברת
בשם “כשל אמפתי”, ובכך יוצרת מושגים קונקרטיים
ומצרפת אותם לתודעה.
מהו, למעשה, כשל אמפתי? האם הוא טעות
בהעברת הרגש האמפתי וכישלון בשימוש בו, או שהוא
הניגוד לאמפתיה, תשדורת רגש לא אמפתית?
אפשר לראות בספר הזה הרחבת החשיבה; הזמנה
שלא להסתפק במושג מגדיר ומכיל, ולהתייחס גם
למעגלים שסביבו, כמו גורמים מסיחים ומפריעים
להתהוותו. דרך ראיית הכשל האמפתי ניתן להבין
יותר מהי אמפתיה, להתקרב, לחוש אותה ולפעול בה
ביתר זהירות ודיוק. דרך זה מפגיש אותנו הספר עם
מושגים דינמיים מעולם הטיפול ומציג גישות שונות.
הספר סוקר תאוריות אישיוּת ותפיסתן מהו כשל
אמפתי. דרכן ניתן לראות מה יחסה של כל תאוריה
למטופל וכיצד מתנהלת התקשורת הטיפולית כלפיו
או איתו. ציר מרכזי ביחס הזה נע בין ניתוח אנליטי,
פענוח והנחת בסיס להצבת פירושים, לבין קליטת
עולמו הפנימי של המטופל, שהִייה עמו גם בחוויה
הרגשית, ארגון וניסוח תובנות עבורו ויחד איתו.
שלל המושגים הפסיכודינמיים מפריע לעתים
להתמקד ברעיון המרכזי של הספר, ומקשה להתחבר
לתחושות שהמושגים אמפתיה וכשל אמפתי
מעוררים. עם זאת, באמצעות הצגת מגוון הגישות
והמושגים התאורטיים נפתחת למידה מסועפת
והצצה אל בסיסי הידע.
הלמידה הזאת מעניינת לכשעצמה, אך מטשטשת
את הגישה אל הנושא הנדון. יש בה הדגמה מעניינת,
שנוצרה כנראה שלא מדעת: ההצבעה על החיוניות
באמפתיה ובשילוב רגש בעשייה הטיפולית נעשית
בדרך מושגית, תאורטית, שכלתנית. אולי זהו “כשל
אמפתי” ספרותי או אקדמי, שלמעשה מדגים היטב על
מה מדבר הספר וממה כדאי להימנע.
הכשל האמפתי בטיפול קבוצתי
2015 ,
איבון טייטל. הוצאת רסלינג
62
בעריכתשבתאי מג'ר
כאב פיזי כרוני מתמשך, ממה הוא נובע? על מה
הוא מעיד? הוא יכול להיות תולדה של פגיעה,
ליקוי או עיוות גופני, ויכול להיות ביטוי פיזיולוגי של
מצוקה נפשית. הטווח והסבך שבין הפיזי לנפשי
הוא המרחב שהספר הזה מנסה להכיר, לבחון
ולפענח.
שורשיו וסיבותיו של כאב מתקשרים לגורמים
שונים. חלקם גלויים, ואחרים סמויים או שרק ניתן
לשער אותם. מייחסים לכאב ולהתמודדות עם
כאב קישורים לעונג, לעונש, לאשמה, ומוצעות
פרשנויות שונות ל”החזקה” בכאב ולהענקת
משמעות לקיומו. אופי הכאב, מקומו, והֶקשרים
לנסיבות ולאירועים טראומטיים בחיים מקבלים
משמעויות ופרשנויות.
בספר מוצגים סוגים של כאבים כרוניים (כאב ראש,
כאב גב, דאבת שרירים, כאב בעקבות טראומה).
מוצגים מחקרים שבדקו ציפיות ותגובות נבדקים
לטיפולים פסיכולוגיים, ומתואריםמקרים בטיפול אישי.
הפרק הלפני אחרון בספר - “תפיסת הכאב
בראייה היסטורית” - מעניין ומאיר עיניים. מוצגת
בו סקירה קצרה של תפיסת הכאב ודרכי טיפול בו
בחברות פרימיטיביות, דרך הוגים ומחוללי תרבות
בחברות קדומות (בודהה, אפלטון, אריסטו ועוד),
דרך התרבות העברית והתרבות הנוצרית, ועד
המאה העשרים.
הפרק האחרון מציג ממצאים עדכניים בתאוריות
של כאב ומציג בקצרה שיטות טיפול שונות
להפחתת כאב ולהתמודדות עמו.
הכאב הכרוני - פסיכולוגיה של התמודדות
2011 ,
שמעון שירי. הוצאת רסלינג
ספרים מומלצים