אוקטובר 5102
- 10 -
חוה פרידמן
הפסיכולוגית הראשית במשרד החינוך, ד”ר
משולחנה
של
בשנה האחרונה יזם מטה אגף
פסיכולוגיה תהליך פנים ארגוני של
דיון מעצב בנושא: הפסיכולוגיה
החינוכית במאה ה-12. במהלך
תשע”ה התבצע השלב הראשון,
שאותו תיארתי כאן בעבר. שלב
זה כלל קיום שש קבוצות מיקוד
מחוזיות, אחת בכל מחוז, וקבוצת
מיקוד למתמחים בשיתוף עם ועד
המתמחים. כן התבצעה פנייה
לציבור הפסיכולוגים להשמיע את
דעתם. זיהינו כמה סוגיות מרכזיות
לדיון באמצעות קבוצות המיקוד:
זהות מקצועית של הפסיכולוגיה
•
החינוכית, השירות הפסיכולוגי
החינוכי והפסיכולוג החינוכי.
ותהליכי
שייכות ארגונית
•
השתייכות תוך דגש על קליטת
פסיכולוגים חדשים.
פיתוח הפסיכולוגיה החינוכית
•
עם הפנים לקהילה. הוצג מיקוד
בפסיכולוגיה זמינה לציבור
רחב בהיבטים נורמטיביים
של התפתחות הילד, הורות,
התבגרות וכדומה.
מיתוג הפסיכולוגיה החינוכית.
•
סוגיות אלה הן משמעותיות ורבות
משקל. מטה אגף פסיכולוגיה הגדיר
צוות עבודה מתוכו שיתווה את אופן
קידום התהליך ויגדיר את השותפים
בו, כך שיבטיח שיתוף מרבי של
פסיכולוגים בשדה. כן הודגש צורך
בפנייה אל שותפי תפקיד בתחומים
כגון הייעוץ החינוכי, רווחה, גורמים
בחינוך המיוחד, כמו גם קיום קבוצות
מיקוד בקרב מנהלי אגפי חינוך
ומקבלי שירות: תלמידים והורים.
מבין הסוגיות השונות אבקש
להרחיב מעט את היריעה באשר
לפסיכולוגיה עם הפנים לקהילה.
פסיכולוגים בקבוצות המיקוד הניחו
דגש על הנכחה של הפסיכולוגיה
החינוכית בהיבט הסלוטוגני (מקדם
בריאות) שלה. הפסיכולוגיה
החינוכית מזוהה בעיקר עם קשיים
ולקויות התפתחות לצד משברים
נפשיים ובין אישיים. בקבוצות
הודגש הצורך ליזום פעולות מגוונות
של השירות הפסיכולוגי חינוכי
לטובת הקניה ציבורית רחבה של
ידע התפתחותי-נורמטיבי-פסיכולוגי
במגוון של סוגיות פסיכולוגיות על
רצף הגיל (משחק עם ילדים, פיתוח
הרגלי שינה בגיל הרך, קנאת אחים,
יחסי הורים וילדים הנוגעים ללמידה
וקשר עם בית הספר, מיניות בחיי
ילדים, קונפליקטים ביחסי הורים-
ילדים בגיל ההתבגרות, אלימות בין
ילדים ברשתות החברתיות וכו’).
יצוין ששירותים פסיכולוגיים חינוכיים
רבים ברחבי הארץ יוזמים פעולות
מסוג זה במסגרת של פעולות ברמה
עירונית או במסגרת של תוכניות
לאומיות (דלת פתוחה להורים,
הרצאות להורים במסגרות חינוך
וקפה ידע, למשל). יחד עם זאת,
ההד שהושמע בקבוצות המיקוד
מבליט את החשיבות שמייחסים
הפסיכולוגים למשקל של הנכחה
ציבורית של הפסיכולוגיה החינוכית.
על ציר ההתערבויות: הפתוגניות-
סלוטוגניות, בעבודת השירות
הפסיכולוגי חינוכי, הופיעה עמדה
שיש להניח משקל רב על קירוב
הפסיכולוגיה הנורמטיבית לציבור
הרחב והשקעה במסירה של ידע
וכלים. סוגיה זו קשורה כמובן לסוגיות
האחרות שעלו בקבוצות המיקוד,
לזהותו של השירות הפסיכולוגי
חינוכי כמו גם למיתוג שלו. בתשע”ו
נרחיב כאמור את השיח באשר
לפסיכולוגיה החינוכית במאה ה-12.
ד”ר חוה פרידמן
נוכחות ציבורית - הפנים לקהילה