פסיכואקטואליה
- 73 -
דנה (שם בדוי), ילדה חביבה וחייכנית בת שש שנים, הגיעה
לאבחון נוירופסיכולוגי בליווי אמה, לצורך השמה חינוכית. דנה
GMFCS
על פי סיווג ה-
IV
מאובחנת כלוקה בשיתוק מוחי בדרגה
), מתניידת בכיסא
Gross Motor Function Classification Scale)
גלגלים ממונע ומתבטאת באמצעות מילים בודדות. דנה זקוקה
ADL - Activities of Daily
לעזרה במיומנויות בסיסיות בחיי היומיום (
). אמה של דנה חד הורית, מתגוררת בבניין בן ארבע
Living skills
קומות ללא מעלית. לדנה אחות תאומה ללא מוגבלות.
מה עושים? איך מאבחנים ילדה מיוחדת ומורכבת שמתקשה
לתקשר באופן מילולי ואינה יכולה לבצע מטלות מוטוריות? כיצד
מגדירים מהם יעדי האבחון, מהו הבסיס למסקנות האבחון ומהם
סדרי העדיפויות?
במאמר זה ננסה להתייחס לשאלות אלה ולהציע מודל שיקומי
רב ממדי בן ארבעה צירים. מודל זה עומד בבסיס הגישה לאבחון
נוירופסיכולוגי בכלל ולאבחון נוירופסיכולוגי בילדים מיוחדים
בפרט.
. 1 1 הציר ראשון מתייחס לאבחון נוירופסיכולוגי בילדים מיוחדים על
)International Classification of Functioning(
ICF
פי תבנית ה-
) משנת 1002. מסגרת זו
WHO
של ארגון הבריאות העולמי (
עומדת בבסיס השקפת העולם השיקומית ורלוונטית לקביעת
מטרות האבחון, לצד ההכרה במגבלותיו.
. 2 2 הציר השני במודל כולל הסתכלות על ילד שנמצא בתהליך
) הנן הליבה של תהליכי
plasticity
השתנות. השתנות ופלסטיות (
ההתפתחות של המוח. לפיכך, כל פגיעה, בין שהיא מלידה ובין
שהיא מאוחרת, תשפיע על תהליכי הגדילה הללו ותאלץ את
המנגנונים המוחיים לסגל או להתאים את הקצב ואת שלבי
ההתפתחות לדרישות המצב החדש.
. 3 3 הציר השלישי מתייחס להגדרה של אבחון נוירופסיכולוגי
כתהליך של חיפוש שיטתי אחר החוזקות והחולשות, על
מנת לתת תיאור מפורט ומסודר של הפרופיל התפקודי של
הילד. ההבנה כי המוח מודולרי, ולפיכך הפגיעה המוחית אינה
בעלת השפעה אחידה, הופכת את האבחון למשימה מורכבת
ומאתגרת במיוחד.
. 4 4 הציר הרביעי עוסק בהכרה בכך שהאבחון הוא למעשה
התערבות, ולפיכך ביכולתו של הנוירופסיכולוג להשתמש
בתהליך האבחון ובממצאיו על מנת לקדם את הילד ומשפחתו
באופן מקסימלי במהלך השנים הקרובות.
הערכה נוירופסיכולוגית בילדים התפתחה במהלך שני העשורים
האחרונים, כתוצאה מהצורך לאתר ילדים הזקוקים לעזרה בתהליכי
הלמידה ובהתנהלות הבין אישית בעקבות פגיעה מוחית מולדת או
נרכשת.
המסייע לנו לחשוב
ICF
הציר הראשון, כאמור, מתייחס למודל ה-
על מצבים תפקודיים כתלויים במכלול רחב של נסיבות (איור 1).
, חשוב להכיר בכך שבפנייה לאבחון
ICF
על פי תפיסת מודל ה-
נוירופסיכולוגי עומדת פעמים רבות ההנחה שהבעיה נובעת מהילד
שלו. חשוב שנוירופסיכולוג המבצע
1
עצמו, או יתרה מכך, מהלקות
את ההערכה יוכל להבחין בין מצבים שבהם התפקוד מושפע
מגורם רפואי נוירולוגי, לבין מצבים שבהם הוא מושפע מגורם
נפשי או סביבתי. הבחנה זו חשובה לצורך בניית תוכניות התערבות
ומיקוד הסיוע לפי מקור הקושי.
איור 1: מודל יחסי הגומלין בין המרכיבים השונים של מודל
(
WHO, 2001
)
ICF
ה-
מציג שלוש רמות תפקוד: רמת המבנים והתפקודים
ICF
מודל ה-
) - השינויים במבנה ורקמות
Body functions / structures
הגופניים (
) - מה שהפרט עושה בעצמו בתפקודי
Activity
הגוף; רמת הפעילות (
) - מידת המעורבות של
Participation
היומיום; רמת ההשתתפות (
הפרט במארג החיים. לפיכך, לפי תבנית זו, מידת ההשתתפות של
ילד בפעילויות שונות אמורה להימדד ביחס למאפיינים הפיזיולוגיים
ד”ר תמר זילברג היא פסיכולוגית שיקומית מומחית, מחלקת שיקום ילדים, בית החולים לילדים על שם אדמונד ולילי ספרא, תל השומר, וחברת סגל
המגמה השיקומית, המחלקה לפסיכולוגיה, אוניברסיטת בר-אילן.
ד”ר יאנה אהוניסקה-אסא היא פסיכולוגית שיקומית מומחית ומדריכה, נוירופסיכולוגית, מנהלת היחידה לאבחון נוירופסיכולוגי לילדים, בית החולים
לילדים על שם אדמונד ולילי ספרא, תל השומר.
ד”ר מרים לבב היא פסיכולוגית התפתחותית מומחית ומדריכה, נוירופסיכולוגית, היחידה לאבחון נוירופסיכולוגי לילדים, בית החולים לילדים על שם
אדמונד ולילי ספרא, תל השומר, ופסיכולוגית התפתחותית בכירה במרכז להתפתחות הילד, קופת חולים לאומית, ירושלים.
body functions
). הומשג כ-
WHO, 1980
) - נזק קבוע שנותר בעקבות מחלה או פציעה על פי הגדרות ארגון הבריאות העולמי (
Impairment
לקות (
1
בגרסה העדכנית יותר של המודל ב-1002.
אבחון ילדים מיוחדים במיוחד:
מודל שיקומי רב ממדי לאבחון נוירופסיכולוגי בילדים עם לקות
נוירולוגית-תפקודית מורכבת
תמר זילברג, יאנה אהוניסקה-אסא ומרים לבב