פסיכואקטואליה
- 33 -
תקציר
רקע
פיתוח הזהות האישית הוא תהליך ספירלי מתמיד בין האדם
לסביבתו, כאשר יכולת השיח מצויה בבסיסו. למאפייני התקשורת
השפעה מכרעת על תהליכים המצויים בבסיסה של פיתוח הזהות.
במאמר זה מתוארת התערבות משותפת של פסיכולוגית שיקומית
וקלינאית תקשורת בכיתה שבה לומדים ילדים בעלי מוגבלות
מורכבת המשתמשים בתקשורת תומכת וחליפית (תת”ח). נוכח
הקשיים העומדים בפני משתמשי תת”ח ביחס להבעה, והשפעתם
על תהליך פיתוח הזהות, נערכה עבודה משותפת במטרה להשיג
שיפור במיומנויות תקשורת תוך העשרת אוצר מילים רגשי ופיתוח
זהות עצמית.
מהלך
הקבוצה נפגשה אחת לשבוע. באמצעות שימוש בכלי של השלכה
דמיונית ביטאו הילדים העדפות ורצונות ובהמשך פיתחו סיפורים
משותפים. השיחות התנהלו תוך שימוש באמצעי התת”ח, עם דגש
על שיח קבוצתי וכללי פרגמטיקה.
ממצאים ודיון
התלמידים הראו מוטיבציה להשתתפות. נצפתה התפתחות
והעמקה של הזהות האישית שבאה לידי ביטוי במרחב הבין אישי
והקבוצתי.
קיימת חשיבות גדולה לשימת דגש על פיתוח מרכיבים פרגמטיים,
חברתיים ואישיים אצל משתמשי תת”ח, הן לצורכי יצירת תקשורת
והן לבניית הזהות.
כיתה דוברת תת”ח
בית חולים אלי”ן הוא מרכז לשיקום ילדים ונוער היחיד בארץ
ומהמובילים בעולם. צוות בית החולים מתמחה באבחון ובשיקום
ילדים הסובלים ממגוון רב של מוגבלויות גופניות מולדות ונרכשות.
מחלקת שח”ר (שיקום חינוכי רפואי) בבית החולים אלי”ן היא
מערכת חינוך המיועדת לילדים בעלי צרכים שיקומיים ורפואיים
מגיל 6 חודשים, הזקוקים לקידום בריאותם לפני שילובם בקהילה.
בכיתת הבוגרים במחלקת שח”ר לומדים שישה תלמידים. גילם
בין 6-61 שנים, והם מתפקדים ברמות קוגניטיביות שונות. כולם
מונשמים וזקוקים להשגחה רפואית צמודה, ולתמיכה פיזית בכל
פעולות היומיום. כל הילדים משתמשים בתת”ח (תקשורת תומכת
וחלופית) לשם תקשורת יומיומית.
מהו תת”ח?
תת”ח, תקשורת תומכת וחליפית, היא כל צורת תקשורת שתומכת
או מחליפה דיבור וכתיבה, אצל אוכלוסייה המתקשה בתחומים אלו.
תת”ח כוללת שימוש בתקשורת ללא עזרים: שפת סימנים, הבעות
פנים, מחוות ידיים ואחרות וכן ותקשורת עם עזרים: לוחות תקשורת,
פלטי קול ומחשב. השימוש בתת”ח מותאם לכל אדם באופן ייחודי,
על ידי צוות רב מקצועי המתמחה בנושא. קיימת חשיבות רבה
לשימוש בתת”ח מגיל צעיר, החל מהרגע שבו מאובחן הקושי.
בכיתה שבה נערכה ההתערבות הילדים נעזרים במחשבי תקשורת
שעליהם מותקנת תוכנה בשם “גריד”. תוכנה זו מורכבת מ”דפים”
(חלונות) רבים בנושאים שונים. למשל, דף בנושא “שיעור חשבון”,
דף בנושא “דברים שאני רוצה לומר”, דף עם מידע על הילד: שמי,
גילי, המשפחה שלי, מקום המגורים שלי, דף שעניינו “שאלות שאני
רוצה לשאול” וכדומה. בכל דף יש ריבועים עם תמונות וכיתוב כפי
שאפשר לראות בדוגמא הבאה:
לכל ילד מגוון רחב של דפים בנושאים שונים באופן שמאפשר לו
לשוחח עם אנשים אחרים ולהביע את הצרכים, הרצונות והרגשות
שלו. לכל ילד מותאמים לוחות בהתאם ליכולותיו השפתיות
והקוגניטיביות.
[email protected] *רות פלמור, פסיכולוגית שיקומית, ראש ענף פסיכולוגיה בבית החולים אלי”ן.
[email protected]ד”ר שפרה וולגלרנטר, מתמחה בפסיכולוגיה שיקומית בבית החולים אלי”ן.
אסתר יעקובובסקי, מורה בבית הספר בבית החולים אלי”ן.
רוני אילתי, מיה ברגיל, לירז מנשאוף ומלי קצב-הנדלמן, קלינאיות תקשורת בבית החולים אלי”ן.
בדרך אל עצמי, ביחד!
קבוצת תקשורת-פסיכולוגיה בבית הספר
בבית החולים אלי”ן לשיקום ילדים
רות פלמור, שפרה וולגלרנטר, אסתר יעקובובסקי, רוני אילתי,
מיה ברגיל, לירז מנשאוף ומלי קצב-הנדלמן*