Table of Contents Table of Contents
Next Page  9 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 9 / 68 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

9

דבר החטיבה החינוכית

לפסיכולוגיות ולפסיכולוגים החינוכיים שלום רב,

פתיחת שנת הלימודים מאחורינו, ובשעה שהגיליון מונח לפניכם,

אנו מתכוננים או עוסקים כבר בחזרה לשגרה, בחיינו הפרטיים

וכמובן גם בעבודתנו.

ראשית כול, אנו מברכים את מנהלי השפ"חים בארץ על הקמה

מחדש של ועד המנהלים - גוף משמעותי, שמרכז חשיבה

ופעילות ביחס לעבודה הציבורית בפסיכולוגיה החינוכית כפי

שבאה לידי ביטוי בשטח, בשפ"חים. זהו גוף שהיה קיים בעבר,

והיעדרו מנוף המקצוע בלט. אנו מאחלים לנציגים בוועד

המנהלים ולשותפיהם עשייה משמעותית, ונשמח להמשיך

ולשתף פעולה בנושאים השונים העולים בעבודתנו.

נושאים רבים מעסיקים את ועד החטיבה החינוכית בימים אלה.

חלקם זוכים לתהודה ציבורית רבה, מסיבות שונות, וחלקם

נחבאים יותר. ככל שאנו מעורבים בנושאים רבים יותר, מול

דמויות רבות וגופים הקשורים בדרכים שונות לפסיכולוגיה

החינוכית, הולך ומתבהר לנו כי הנושאים קשורים ושזורים זה

בזה, משפיעים ומושפעים. הפסיכולוגיה החינוכית, כמו כל

ילד שאנו לוקחים חלק בבירור מצבו, צרכיו וכוחותיו, מושפעת

ממעגלים אקולוגיים רבים ומורכבים. לאור זאת, אנו שואפים

לפעול בשיתוף עם כמה שיותר גורמים בעלי עניין ובעלי

השפעה, מתוך הבנה שהתערבות אפקטיבית צריכה לקחת

בחשבון היבטים שונים וריבוי השפעות על המקצוע ועל

העוסקים בו. נתייחס היום למספר נושאים מרכזיים.

תהליך ההכשרה בפסיכולוגיה החינוכית

נציגי ועד החטיבה החלו בתהליך משותף עם הוועדה

המקצועית לפסיכולוגיה חינוכית של משרד הבריאות,

ובשיתוף פורום הדרכה והכשרה בשפ"י וועד המתמחים

בפסיכולוגיה חינוכית. מטרתנו לנסות להגדיר, למפות ולהציע

מתווה מעודכן להכשרה בפסיכולוגיה חינוכית על כל שלביה,

לאור השינויים המשמעותיים בשדות החינוך והפסיכולוגיה,

ובהתאמה אליהם. התהליך בראשיתו ואנו מודים לשותפינו

לדרך על שיתוף הפעולה, ומאמינים שהתהליך יהיה

משמעותי ובעל ערך.

השינוי בחוק החינוך המיוחד

,)11 '

אנו עוקבים אחרי "תיקון חוק חינוך מיוחד (תיקון מס

" שמדגיש את ההכלה וההשתלבות של

2018-

התשע"ח

תלמידים בעלי מוגבלויות. בשנה האחרונה עסקנו בלמידה של

השלכותיו על עבודתנו באופן תאורטי ומעשי מתוך החלת יישום

החוק במחוז צפון ובהקשר לתכנון היישום בכל המחוזות בארץ

בשנה הקרובה. ברוח הדברים שנאמרו בפתיחת דברינו, אנו

רואים את השלכות השינוי בחוק עלינו כחלק מתמונה רחבה

של מצב הפסיכולוגיה החינוכית בישראל. על כן, אנו משתפים

פעולה עם מרב הגורמים הרלוונטיים. ראשית, הפעילות שלנו,

הסתדרות הפסיכולוגים בישראל, מתקיימת מתוך פורום

הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית בישראל, יחד עם חטיבת

הפסיכולוגים בהסתדרות המח"ר והתנועה למען הפסיכולוגיה

הציבורית. הגופים השונים עקבו וניסו ללמוד את המהלך מאז

.)2018

הדיונים בוועדת החינוך בכנסת בשנה שעברה (פברואר

ככל שהחלו להתבהר הפרטים עלו שאלות ודאגות. הוקם צוות

משותף שמרכז ומוביל את הפעילות, עם נציגות משלושת

הארגונים ומוועד מנהלי השפ"חים. עד כה, הצוות המשותף:

קיים מספר פגישות עם מטה שפ"י.

שלח נציגות לאירוע שולחנות עגולים של משרד החינוך

בנושא התיקון לחוק.

נפגש עם מר דודי מזרחי, מנהל אגף תקציבים במשרד

החינוך, פגישה אשר השתתפו בה גם מטה שפ"י, מירי נבון

מנהלת אגף הכלה והשתלבות שהוקם במשרד במסגרת

המהלך, ורחלי אברמזון מנהלת אגף חינוך מיוחד.

הגיש חומרי רקע ונייר עמדה לדיון שהתקיים בנושא

במועצת הפסיכולוגים במשרד הבריאות. דיון המשך נקבע

לסוף ספטמבר והצוות המשותף נערך אליו בימים אלה

(בעת כתיבת הדברים).

נפגש עם נציגים של ארגון מנהלי מחלקות חינוך מיוחד

באגפי החינוך של הרשויות המקומיות.

השתתף בוועדת החינוך בכנסת בדיון סביב השינוי בחוק.

השתתף בפגישה במטה אגף פסיכולוגיה בשפ"י עם מנהלי

שפ"חים מרחבי הארץ.

הוציא מכתב לשר ומנכ"ל משרד החינוך יחד עם איגוד

מנהלי אגפי החינוך ברשויות.

השתתף בפגישה עם כבוד השופטת דורנר בנושא הכלה

והשתלבות של תלמידות ותלמידים עם צרכים מיוחדים

במערכת החינוך.

הצטרף להפגנה של קואליציית ההורים לילדים עם צרכים

מיוחדים שבה נשאו דברים נציגי פורום הארגונים.

בחודש יולי קיימנו אספת חירום של פסיכולוגים חינוכיים

מכל הארץ, שמטרתה חשיבה משותפת בנושא תיקון החוק

והשלכותיו לשם ייצוג נאמן של עמדות שיש סביבן הסכמה

פסיכולוגים מכל הארץ, והיא

70־

רחבה בשטח. לאספה הגיעו כ

עוררה חשיבה ועשייה רבה בשטח ואצלנו. אנו מודים לכל מי

שהגיע ולקח חלק, ולכל מי שממשיך בעשייה מאז. אנו מזמינים

חדשותהחטיבות