39 פסיכואקטואליה | 2023 קיץ תקציר דחייה חברתית היא תופעה שלילית וחמורה שנפוצה במיוחד בגיל החביון. מחקרים שעוסקים בדחייה חברתית מניחים שמדובר בכשל מוסרי או בדינמיקה הרסנית של הקבוצה שמתרחשת בה הדחייה. שלא כמו במחקרים הקיימים בנושא, במחקר זה אנחנו מאירות את התופעה בהקשר של התפתחות מוסרית נורמטיבית ומציעות הסבר לתפקידה של דחייה חברתית בהתפתחות המוסרית בגיל ילדים שהיו חלק מקבוצות 140 החביון. במחקר זה השתתפו מיקוד שעסקו בדחייה חברתית. נמצא כי רוב הילדים רואים בדחייה החברתית תופעה הכרחית משום שהיא שומרת על הכיתה מפני ילדים שאינם משתפים פעולה עימה ומפריעים להתפתחותה כקבוצה לכידה ומגובשת שפועלת על פי נורמות חברתיות עצמאיות משלה. מדברי הילדים משתמע כי דחייה חברתית מופעלת כלפי פרטים שלא עברו מעמדה מוסרית ילדותית שמאופיינת בתלות במבוגרים לעמדה מוסרית גמישה ובוגרת ממנה, עמדה שבה החלטות מתקבלות מתוך התחשבות בהקשרים חברתיים. מלבד תרומתו התאורטית של המחקר בהיבט של התפתחות מוסרית הוא גם עשוי לסייע בזיהוי ילדים שמועדים לדחייה חברתית ולהציע כיוונים חדשים לפיתוח תוכניות התערבות. מבוא דחייה חברתית דחייה חברתית היא תופעה שבה אדם מודר במכוון .)Rambaran et al., 2020 מאינטראקציות חברתיות ( התופעה מאופיינת בתוקפנות מילולית או פיזית, תוקפנות ברשתות החברתיות, הדרה חברתית, מניעת נגישות ומידע, השפלה, ביזוי ושלילת מוסריות הילד הדחוי. השפעות הדחייה החברתית על ילדים בגיל בית ספר יסודי קשות וחמורות ובאות לידי בכל תחומי התפקוד: בבריאות, Eisenberg et al., בהתנהגות, בלימודים ובהיבט הרגשי ( ). דחייה חברתית מעסיקה רבות אנשי חינוך, ולכן 2014 נערכו מחקרים רבים כדי להבין את הסיבות לתופעה .)Stubbs-Richardson & May, 2020 מזיקה זאת ( דחייה חברתית נפוצה במיוחד בגיל החביון, תקופת הילדות , ומצטרפת לסדרת התנהגויות )Cramer, 2018( התיכונה אנטי־סוציאליות שרווחות בגיל זה כגון ריבוי שקרים, דחייה מגדרית, הקנטות ועלייה ניכרת בהפרעות משמעת ובאי־ . הספרות המקצועית נחלקת )Gingo, 2017( ציות למורים לשלוש גישות שעוסקות באיתור הסיבות לתופעה זאת. גישה אחת מתמקדת בתכונות האישיות ובפסיכופתולוגיה של הילד הדחוי שגורמות לו להיות קורבן לדחייה הגישה השנייה מתמקדת .)Preti et al., 2020( חברתית ). הגישה Killen et al., 2016 בדינמיקה כיתתית הרסנית ( השלישית לעומתן, גישת התפתחות החשיבה החברתית S(Social reasoning developmental model – SRD( מציעה היבט חדש במחקר. על פי גישה זאת, דחייה חברתית בגיל החביון אינה ביטוי לפתולוגיה כלשהי אלא היא תופעה שקשורה לחיים החברתיים של הילדים בכיתה, לתהליכים קבוצתיים שקשורים לזהות הקבוצתית, לנאמנות חברתית ולדינמיקה החברתית הפנים־כיתתית. כל אלה קשורים לנורמות החברתיות ולמעמד החברתי הבנה מעמיקה של ההתפתחות .)Rutland & Killen, 2017( המוסרית בגיל החביון משמשת חוליה חשובה בקשר שבין ביטוייו החברתיים של גיל החביון ובין סוגיית הדחייה החברתית. להתפתחות המוסרית של הילד בגיל החביון יש השלכות הדוקות על המעמד החברתי שיקבל בקבוצת הילדים, על האופן שימצב בו את עצמו ובעקבות זאת על האופן שיקבלו אותו או יידחו אותו חבריו. היא פסיכולוגית חינוכית מומחית, פסיכותרפיסטית וביבליותרפיסטית. היא פיתחה תאוריה התפתחותית, שיטת ד"ר חנה פישר גרפי 1 טיפול חדשנית בילדים דחויים חברתית. כמו כן פיתחה את התוכנית "מאני לאנחנו" שמועברת מטעם שפ"חים בבתי ספר יסודיים ברחבי הארץ. יעילות התוכנית הזאת הוכחה מחקרית בשיפור מדדי ההתפתחות של כל הילדים בכיתה ובתוך כך בהפחתה ובמניעה של חרמות. [email protected] , מייל: 054-4291460 : טלפון היא יועצת חינוכית, מאמנת ומרצה בכירה להכשרת מורים ויועצים חינוכיים. בין השאר היא מטפלת בשיטתד"ר רינת חלאבי 2 [email protected]: , מייל 0543347781 : שפיתחה בזמן עבודתה עם קבוצות ועם יחידים. טלפון internal life stories – TILS דחייה חברתית: כשל מוסרי או תופעה התפתחותית נורמטיבית? 2 ורינת חלאבי 1 חנה פישר גרפי
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=