פסיכואקטואליה - יולי 2021

2021 יולי 40 אבל הן הסכימו לנסות ולדמיין את העתיד. אומנם לעיתים הן הציגו עתיד לא ברור, אבל הן העזו לנסות ולדמיין אותו. בסוף התהליך דיברה אלה על משה בדרך מציאותית מבעבר ומתוך הבנת היכולות האמיתיות שלו. היא עדיין קיוותה שהוא ילמד בבית ספר רגיל בעתיד, אך כבר הייתה יכולה לחשוב, בלי להתפרק, על האפשרות שאולי יידרש זמן לתהליך השיקום והתחילה לחגוג כל הצלחה קטנה. הקשר ביניהם התחזק מאוד והיא נהנתה ממנו. בפגישה האחרונה יצרו האימהות קולאז׳ ובו תמונות שצולמו בחדר באישורן. כל אם קיבלה תמונות אחדות שלה עם הפעוט ומסגרת, והן בחרו וקישטו כרצונן. מקצת האימהות אמרו שעד כה הן לא הציגו תמונות של הפעוט הזה בסלון, ובעקבות הפעילות בקבוצה הן הביעו רצון ונכונות להציג את תמונותיו. הסמליות באמירה זו הייתה מרגשת והעידה על המקום החדש שיש לפעוטות בקשר עם האימהות ועם המשפחה בסוף התהליך. בפגישה זו הסכימו האימהות לדבר על הפעוטות בלשון עתיד, ונראה שלמרות הקושי ואי־ הוודאות חזרה "רכבת הפנטזיות״ (סטרן) לנסוע. בסוף התהליך דיווחו האימהות על הרגשת התחזקות ואף הציעו להמשיך להיפגש, ראיה לחשיבות בנייתה של רשת חברתית תומכת לאימהות כחלק ממשימות הקונסטלציה האימהית. סיכום בפרויקט זה נוצר חיבור בעל ערך בין כוחה של קבוצה בתהליכי עיבוד טראומה ובין עקרונות של טיפול דיאדי אם־ילד במסגרת מערכתית שיקומית. התהליך האינטגרטיבי בין קבוצת האימהות לטיפול הדיאדי חיזק מנגנוני התקשרות, מנטליזציה, בניית קונסטלציה אימהית והרגשת "עצמי" אצל הפעוטות. פרויקט זה מדגים את תרומת הפסיכולוגיה ההתפתחותית למסגרות שיקומיות בגיל הרך. תקוותנו שמאמר זה ייתן לפסיכולוגים התפתחותיים השראה להפעיל פרויקטים דומים, מתוך תקווה לקידום בריאות הנפש של ילדים ושל הוריהם במצבי סיכון התפתחותי. הטיפול ). טיפול אם־ילד ואב־ילד: אבני דרך בהתפתחות המודל. בתוך ח' קפלן, י' הראל ור' אבימאיר־פת (עורכות), 2011( ' אבימאיר־פת, ר ). אוניברסיטת חיפה. 90-60 ׳ (עמ הדיאדי: מפגש בין המעשה הטיפולי והתיאוריה ). הורות ואוטיזם: התקשרות, תובנה הורית והשלמה עם קבלת האבחנה. בתוך א' 2007( ' אופנהיים, ד', סלומון, ש', ירמיה, נ' וקורן־קריא, נ ). הוצאת אח. 276-253 ' (עמ חווית ההורות - יחסים, התמודדויות והתפתחות כהן (עורכת), ) המחלקה לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת בר־ 55-49 ' ) (עמ 1( שיחות כ"ז ). סודות שלא סיפרתי (אפילו) לעצמי. 2012( ' אראל־ברודסקי, ה אילן. טיפול בהורות - גישה ). כמו לוליין על חוט - טיפול בהורות לילדים עם אוטיזם והתמודדות עם תמות פרדוקסליות. בתוך 2017( ' גינוסר, נ ). הוצאת אח; שטיין; תולעת ספרים. 470-407 ׳ (עמ אינטגרטיבית לטיפול בבעיות ילדים באמצעות הוריהם . קוראים הוצאות ספרים. לדים עם צרכים מיוחדים ). י 1995( ' גרינספן, ס"י, ווידר, ש . עם עובד. משחק ומציאות .)2004( ויניקוט, ד"ו ). הוצאת כנרת. 38-11 ׳ (עמ טיפול קבוצתי - תיאוריה ומעשה .)2007( ' יאלום, א ). מודן. 32-10 ,182-165 ' (עמ הולדתה של אם .)1998( ' סטרן, ד . פרדס הוצאה לאור. הטיפול הדיאדי - מחשבות מחדר הטיפול .)2019( ' קפלן, ח Fraiberg, S., Adelson, E., & Shapiro, V. (1980). Ghosts in the nursery: a psychoanalytic approach to the problems of impaired infant- mother relationships. In Clinical studies in infant mental health. England: Tavistok. Lieberman, A., Padron, E., Van Horn, P., & Harris, W. (2005). Angels in the nursery: the intergenerational transmission of benevolent parental influences. Infant Mental Health Journal, 26(6), 504-524. Stern, D. N. (1995). The motherhood constellation: a unified view of parent-infant psychotherapy . New York: Basic Books. מקורות

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=